سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بلوغ متفاوت دختر و پسر !

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 91/10/9:: 12:0 صبح

آیا بلوغ دختر و پسر فرآیندهای متفاوتی هستند؟

آیا ملاحظات انتخاب دختر با انتخاب پسر متفاوت است؟

آیا تفاوت سن به تکلیف رسیدن دختر و پسر منشأ تکوینی هم دارد؟

نگاهی به نوشتار زیر برخی سؤالات را جواب می دهد:

بلوغ دختران تفاوت اساسی با بلوغ پسران دارد:

  • تولید سلولهای زایای جنسی نر و ماده طی عملیاتی انجام می شود که «تقسیم میوز» (myosis) نامیده می شود. در این تقسیم، از سلولهایی با 46 کروموزوم، سلولهایی با 23 کروموزوم حاصل می شود تا در فرآیند لقاح بتوانند با هم ترکیب شده و سلول تخم (نطفه انسان جدید) را بوجود آورند. ژنهای هر سلول در هسته آن قرار دارند که از ماده DNA تشکیل یافته است (رشته ای از دو زنجیره از بازهای آلی که در موقع تقسیم به صورت بسته های مشخصی به نام کروموزوم در می آید).
  • تقسیم میوز در تخمدان دختران وقتی آغاز می شود که آنها جنینی 6 هفته در شکم مادرشان بوده اند. اما میوز تخمک متوقف می شود و تا زمانی که اسپرم با تخمک لقاح ننماید، متوقف می ماند. وقتی اسپرم وارد تخمک شود، هسته در حال تقسیم میوز آن فعال شده و مراحل باقیمانده میوز انجام می شوند. این زمان بسیار طولانی است به ویژه اگر زنی در سنین بالا باردار شود.
  • تقسیم میوز در پسران (برای تشکیل اسپرم) فقط حدود 74 روز به طول می انجامد.
  • متوقف ماندن میوز، هسته تخمک را در معرض عوامل متعدد آسیب رسان به مدت طولانی قرار می دهد (عوامل تغذیه ای، روحی، روانی، تربیتی، فیزیکی مانند امواج و اشعه ها و میدان مغناطیسی و ....، هورمونی، داروها، و ...).
  • از این تفاوت می توان به اهمیت توصیه معصومین علیهم السلام در انتخاب و گزینش همسر پی برد. تفاوت فرآیند بلوغ در دختران و پسران نشانه تفاوت تکوینی در عملکردها  (Function) و نقشهای (Role) پسران (مردان) و دختران (زنان) می باشد.

برگرفته از جزوه بهداشت و کمکهای اولیه. نوشته موحد ابطحی، مهدی. دانشگاه فرزانگان. 1391





بازدید امروز: 13 ، بازدید دیروز: 19 ، کل بازدیدها: 404500
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ