سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایستگاه اندیشه: روایات تورم !

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/11/12:: 9:53 عصر

 

Thought Station: Price Inflation in the light of Ahl al-Baith`s Traditions

Mahdi Movahed-Abtahi

تورم به معنای «سرعت افزایش قیمتها» و به زبانی ساده «گران شدن قیمتها» یا همان «price inflation» می باشد، واژه ای که به نظر می رسد پدیده ای امروزی و مفهومی نوین است. به زبانی علمی؛ تورم عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت به کاهش قدرت خرید و نا بسامانی اقتصادی منجر می شود.

این مفهوم را می توان در روایات رسیده از معصومین علیهم السلام نیز یافت که در زیر به دو روایت از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بسنده می کنم:

1.        نشانه رضایت خداوند از خلقش؛ ارزانی قیمتهای آنها و عدالت ورزی حاکمان آنهاست. نشانه خشم خداوند بر خلقش؛ ستم حاکمان آنها و گرانی قیمتهای آنهاست «علامه رِضی الله عن خلقه رَخص أسعارهم و عدل سلطانهم و علامه غضب الله علی خلقه جور سلطانهم و غِلاء أسعارهم» (تحف العقول ص 38).

2.        هنگامی که خدا بر مردمی غضب کند اما آنها را عذاب نکند، قیمتهایشان گران می شود، عمرهایشان کوتاه می گردد، کسب و کار تجار و کاسبان و بازاریان نمی چرخد (سود نمی آورد)، بار میوه هایشان خوب نیست، نهرهایشان پر آب نمی گردد، بارانها از آنها دریغ می شود و بدترین آنها بر ایشان مسلط می گردد. «إذا غضب الله علی أمه لم یزل العذاب علیهم، غلّت أسعارهم و قصرت أعمارها و لم تربح تجارّها، و لم تزّک ثمارها و لم تغرز أنهارها و حبس عنها أمطارها و سلّط علیها شرارها» (تحف العقول ص 50)

کمی تأمل کنید، به زمان حال و تازه گذشته بیاندیشید، آیا نمونه ها و مصادیق متعددی به ذهنتان نمی رسد که مصداق این روایات باشند؟

 





بازدید امروز: 34 ، بازدید دیروز: 70 ، کل بازدیدها: 403449
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ