سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرصت ریکاوری

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 96/10/11:: 12:16 عصر

Protest: An Opportunity for Recovery

فوران اعتراضات مردمی و غیرمردمی در دی ماه 96 فرصت خوبی برای ملت و حاکمیت ایران فراهم آورده تا کارهای بزرگ انجام نشده و ضروری را به طور ضربتی آغاز نمایند. شاید تعبیر جراحی بهترین توصیف باشد از وضعیت بی ثبات (unstable) کنونی که نیاز آنی (emergency) به بازیابی (recovery) و احیا (resuscitation) دارد

بخشی از این فرصتها در سطح «تصمیمات کلان» هستند و بخشی در سطح «عموم». برخی از اینها را می شمارم:

1- رهبرعالی ایران

- جوابیه از معظم له در پاسخ به استفتائی منتشر شود که بنگاهها و نهادهایی زیر نظر ایشان را مشمول قانون اساسی و قوانین و مقررات جاری جمهوری اسلامی ایران اعم از قوانین مالیاتی و وارداتی و و و و و اعلام نماید. کورسوی امیدی بوجود می آورد برای عزم مسئولانه بالاترین مسئول ایران برای مبارزه با رانت و فساد و رشوه و پول شویی. هم چنین موجب جلب اعتماد عموم مردم و نخبگان و دیگر مدیران به شخص ایشان خواهد شد. همچنین مقاومت این بنگاهها برای تمکین به قوانین (مانند بقیه بنگاههای خصوصی) کمتر خواهد بود. البته این اقدام در راستای حکمرانی خوب قابل تفسیر است.

- مسئولان این بنگاههای اقتصادی رهبری فورا نامه یا اطلاعیه بدهند برای همکاری با نهادهای قانونی برای تمکین به جوابیه معظم له و تمکین به مقررات و قوانین جاری کشور. البته عملی شدن شفافیت مالی یا پرداخت مالیات یا . . . یا . . می تواند به تدریج اعتماد از دست رفته در فضای کسب و کار را برگرداند که بازتاب آن در تمایل به سرمایه گذاری خارجیان در ایران متجلی خواهد شد.

- شورای عالی امنیت ملی اجازه دیدار به خانواده و خویشان محصورشدگان قضایای انتخابات 88 (موسوی، کروبی، رهنورد) بدهد.

- فرمانده سپاه پاسداران تبعیت سپاه از ابلاغیه فرمانده معظم کل قوا را برای تمکین به قوانین مالیاتی و بانکی و و و کشور اعلام نماید.

- سربازان در محل بنگاههای اقتصادی نیروهای مسلح خدمت نکنند

- دوران سربازی به عنوان سابقه بیمه تأمین اجتماعی محاسبه شود

- کدمحل های خدمت سربازان از پیش در دفترچه های آماده به خدمت تعیین شده باشد (به همره مزایا و سختی ها)

- اسناد پیش از انقلاب و پس از انقلاب و جنگ ایران و عراق از طبقه بندی خارج و منتشر شوند.

-

2- قوه مجریه

- اداره مالیات: فرارهای مالیاتی را اعلام نماید، میزان بدهی مالیاتی نهادهای تحت نظر رهبری را از گذشته تاکنون با عدد و رقم اعلام نماید، کلیه حسابهای جاری صندوقهای قرض الحسنه و مؤسسات خیریه را جهت شناسایی فرار مالیاتی بررسی نماید، بدهکاران مالیاتی ممنوع الخروج شوند، مالیات به صورت پله ای بر حسابهای پس انداز بانکی و دیگر مؤسسات مالی و صندوقهای قرض الحسنه وضع شود، 

- بانک مرکزی: اسامی بدهکاران بانکی بزرگ را اعلام نماید، اسامی بدهکاران بانکی به وزارت کشور و نیروی انتظامی و دادستانی کل اعلام شود تا ممنوع الخروج گردند، 

- یارانه افراد زیر قطع شود: نظامیانی با سمت اقتصادی، نمایندگان مجلس، واردکنندگان کالا، دارندگان کارت بازرگانی دائمی یا موقت یکبار مصرف، واردکنندگان با کارت کمیته امداد یا کارت بهزیستی، خریداری که دو ملک یا بیشتر در سال خرید کرده باشد، اجاره دهنده ای که سه ملک را در سال اجاره داده باشد، مدیرعامل و هیأت مدیره شرکتها، 

3- قوه قضاییه

- دادستان کل کشور با کم کردن مرّ قانون به متهمان یا بازداشت شدگان قبلی و افزایش رأفت اسلامی بر برادران دینی، امنیت ذهنی و فکری برای عموم مردم و فعالان ایجاد نماید. 

- کاهش زندانیان سیاسی و غیرمجرمانه و زندانیان مالی برگ برنده ای برای اعاده اعتماد مردم به این دستگاه خواهد بود.


4-قوه مقننه

- ریخت و پاشهای مالی و اعتباری برای نماینگان مجلس کاهش یابد. به عبارتی دیگر، نمایندگان باید نماینده میانگین یا حداقل وضعیت معیشتی و رفاهی مردم باشند.

- دفاتر نمایندگان در تهران به شهرهای خودشان منتقل شود.

- هزینه رهن و اجاره خانه در تهران پرداخت نشود.

- قوانین دست و پا گیر در حوزه کسب و کار به طور فوق العاده بررسی و کاهش یابند.

- قوانین برای مبارزه با ربا (و عناوین دیگر مانند سود، بهره، کارمزد، کلاه شرعی، ....) سختگیرانه تر شوند.

- قوانینی تصویب نمایند تا فرصتهای اقتصادی و سیاسی برای کسانی که شفافیت مالی نداشته اند، کاهش یابند.

- قانونی تصویب شود تا دریافتی نمایندگان مجلس قبل از کاندید شدن تا پایان دوره وکالت نمایندگی به طور مرتب و شفاف به اداره مالیات و بانک مرکزی و . . . دیگر نهادهای ناظر اعلام شود.

- نمایندگی مجلس یک شغل محسوب شود.

- حقوق دریافتی نمایندگان مجلس که هیأت علمی هم هستند، میانگین این دو باشد.


این نوشتار در حال تکمیل است ان شاء الله





بازدید امروز: 35 ، بازدید دیروز: 70 ، کل بازدیدها: 403450
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ