سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Iran and Khashoggi

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 97/8/2:: 11:19 عصر

 

مهمترین فرضیه برای پرونده قتل قاشقچی:

تبانی/بده بستان بین چند کشور و جریان: عربستان به ویژه بن سلمان در تله ترکیه (با یا بدون مشارکت آمریکا و ایران و شاهزادگان عربستانی) گرفتار شد.

 

چه کسانی از حذف سیاسی بن سلمان خشنود می شدند؟

1- شاهزادگان سعودی: محدود کردن رقیب خود (بن سلمان)،

2- غرب (آمریکا، بریتانیا، . . ): تحت فشار است برای واکنش دادن به اشغال یمن توسط عربستان و جنایات علیه مردم آن، باجگیری از عربستان برای تضعیف بیشتر اقتصادی آن،   

3- ترکیه: گرفتن امتیاز سیاسی و اقتصادی، هم از آمریکا و هم از عربستان

 4- ایران: کاهش تنش با عربستان، بی اثر کردن تاثیرات روانی آغاز تحریمهای آمریکا در پایان نوامبر، احتمال جبران نفت ایران توسط عربستان پس از آغاز تحریمها کاهش می یابد (قیمتها بالا می روند که به ضرر آمریکا و به نفع ایران است)

 

 

  

چند واقعیت:

- ترکیه اطلاعات قطره چکانی و مدیریت شده برای تأیید دخالت تیم بن سلمان از یک طرف و تطهیر شاه عربستان از طرف دیگر ارائه داد. یعنی ترکیه می دانسته که قرار بوده این اتفاق در استانبول باشد یا بخشی از چنین نقشه ای بود.

دو هفته قبل از قتل قاشقچی، کشیش آمریکایی که با اتهام جاسوسی در ترکیه بازداشت شده بود، آزاد می شود و به آمریکا می رود.

- یک هفته قبلش، قاشقچی با هفته نامه نیوزویک مصاحبه کرد و اطلاعاتی از درون خانواده پادشاهی عربستان لو داد: حتی این که مادر بن سلمان بازداشت است!

- عدنان قاشقچی (میلیاردری عربستانی و از دلالان اسلحه) عموی وی بود که در قضیه مک فارلین/رسوایی ایران کنترا (مذاکرات محرمانه نظام ایران در سال 66 با آمریکا و در حین جنگ با عراق برای خرید تجهیزات آمریکایی) از دلالان مؤثر در ارسال تجهیزات آمریکایی به ایران بود. عدنان رابطه نزدیکی با بندربن سلطان داشت. بندربن سلطان نیز تمایل به رابطه با ایران داشت. همسر عدنان قاشقچی شاه پری زنگنه (دختر یک خواننده ایرانی) می باشد.

- خود وی مخالف روابط عربستان و اسرائیل بود و عمویش نیز اعتراف کرده بود که پدربزرگش یهودی بود.

- ثبت ازدواج وی با نامزد ترکیه ای می توانست در سفارت عربستان در واشنگتن باشد که به طور معناداری در استانبول برنامه ریزی شد!

- میانه وی با بن سلمان بد بود.

           

ایران کجای این پرونده است؟

- ایران در این سالها صریحاً اعلان کرده که آماده مذاکره با عربستان در مسائل دو جانبه، چندجانبه و منطقه ای است. نبستن درهای گفتگو با عربستان سیگنالی است برای انگیزش برخی از نظام پادشاهی عربستان به طرف ایران.

 - هفته قبل از قتل قاشقچی، حمله کنندگان به سفارت ایران در بیروت دستگیر شده بودند. این افراد از بندر بن سلطان دستور می گرفتند. وی مخالف بن سلمان بود. آیا لو رفتن این افراد برای دستگیری با تله گذاری برای بن سلمان ارتباط داشته است؟

- دستگاه دیپلماسی ایران در این پرونده سکوتی هشیارانه و با درایت داشت.

- همزمان گروهک تروریستی جیش العدل 14 نفر از نیروهای اطلاعاتی، سپاهی، بسیجی و سرباز را در مرز ایران و پاکستان می رباید که از طرف مقامات ایرانی تصریح می شود که یک خیانت بود. این گروهک رابطه نزدیکی با برخی از سران عربستانی دارد. آیا این ربایش واکنش عربستان به خاطر پرونده قاشقچی یا بازداشت حمله کنندگان به سفارت ایران در بیروت بود؟

- همزمان با این پرونده، احکام بازداشت شدگان فعالان محیط زیست در ایران پس از 9 ماه بازداشت اعلام شد: مفسد فی الارض، یعنی اعدام! آیا تندروهای ایران آب به آسیاب دشمن ریختند؟

- کشتن و سوزاندن دکتر فرشید هکی (دکترای اقتصاد و فعال مدنی) در خودرویش (25 مهر 97) می تواند/می توانست توجه رسانه ها و جهانیان را به مشکلات حقوق بشری در ایران بنماید. همانطور که به دنبال کشته شدن شیخ باقر النمر، تندروهای ایرانی به سفارت عربستان در تهران حمله کردند و روابط دو کشور قطع شد. اعلام این خبر توسط یکی از نزدیکان احمدی نژاد بودار است. احمدی نژاد در تابستان 97 نیز به یکی از شهرهای خوزستان رفته بود و مردم را تحریک به شورش علیه نظام کرد.

- 14 آبان/5نوامبر آغاز تحریمهای جدید ترامپ علیه ایران است. ایران مایل است نه فقط این تحریمها را به چالش بکشد بلکه اثرات روانی این تحریمها را بی اثر کند.

 

شکار فرصتها از پرونده قاشقچی:

- تشویق اتحادیه اروپا/دبیرکل سازمان ملل برای درخواست از سازمان ملل برای بازنگری در عضویت عربستان سعودی در کمیته حقوق بشر سازمان ملل

- ترمیم وجهه حقوق بشری ایران با تعدیل احکام کیفری برای پرونده های سیاسی

- آزاد کردن برخی از بازداشت شدگان

 





بازدید امروز: 36 ، بازدید دیروز: 45 ، کل بازدیدها: 404712
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ