سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخ مصرف ولایت فقیه (ویراست دوم)

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/10/22:: 3:59 عصر

ولایت فقیه نظریه ای است که توسط علمای شیعه مطرح و بسط یافت تا بتوان در دوران غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به کار گرفته شود. فلسفه وجودی این نظریه؛ غائب بودن آن حضرت است. صرفنظر از فواید زیادی که این نظریه برای حکومت بر ملت مسلمان شیعه داشته است،می توان از منظری دیگر نیز این نظریه را تحلیل کرد.

این پرسش مطرح می شود که آیا این ملازمه (بین ظهور نظریه ولایت فقیه و غیبت امام زمان) همیشگی است یا این که در صورت ظهور آن حضرت، این نظریه بدون کاربرد خواهد شد؟ به عبارتی دیگر، آیا نظریه ولایت فقیه تاریخ مصرف مشخصی دارد یا نه؟

برای پاسخ به این پرسش، می توان به چند طریق استدلال کرد:

  1. کمک گرفتن از استدلالات مدافعین این نظریه
  2. کمک گرفتن از استدلالت مطرح در روایات مربوط به دوران غیبت، عصر ظهور و دوران حکومت جهانی آن حضرت
  3. توجه به استدلالات مخالفین این نظریه

یک استدلال سر انگشتی برای پاسخ به پرسش فوق چنین است:

«آب که آمد تیمم باطل می شود» این ضرب المثل برخاسته از این حکم فقهی است که «اگر برای نماز خواندن (یا غسل واجب) آب یافت نشود و وقت ادای آن فریضه تنگ باشد، لازم است تیمم نمود و آن فریضه را به جا آورد». هم چنین «اگر آب در دسترس باشد، وضو ساختن یا غثل کردن به شیوه تیمم باطل است».

از این استدلال به ظاهر عامیانه و در واقع کاملاً علمی نتیجه می گیریم: وقتی امام زمان دولت حقه خود را تشکیل دهند بلکه زودتر از آن وقتی که قیام کنند و شاید زودتر از آن وقتی که ظهور پیدا کنند، غیبت تبدیل به حضور شده و بحث «تقلید» و «ولایت فقیه» نیز منتفی می شود.

 

The Expiration ِDate of Velayat-e-Faqih (Supreme) Theory

By; Mahdi Movahed-Abtahi

Velayat-e-Faqih (Supreme) was an innovation in Islamic thought which developed by Shia Ulema to alternate Velayat-e-Imam in the absence of Imam Mahdi. This theory became more famous while Imam Khomeini employed it to legitimate his government after Islamic Revolution in Iran in 1979. The pretext was absence of 12th Imam. This theory was critical benefits for governing on Shiite Muslim nation.

Regardless of benefits or necessaries or oppositions, this theory can also be analyzed from a different perspectiveدن ب.

Is there any attendance between the theory survival and the appearance of Imam Mahdi? In other words, has the theory a certain expiration date?

To answer this question, I can differently argue:

1.       Based on supporter`s reasoning

2.       Based on those reasoning narrated in Ahl al-Bait`s traditions about the period of Imam Mahdi`s absence, the era of his appearance, and his World wide government

3.      Based on the opponent`s reasoning

 



 





بازدید امروز: 47 ، بازدید دیروز: 99 ، کل بازدیدها: 403561
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ