سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داعش و مانند آن: کافر، مرتد یا مسلمان؟

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/4/31:: 11:37 عصر

داعش و مانند آن: کافر، مرتد یا مسلمان؟

گروههای تکفیری و سلفی و داعش و مانند آن که مسلمانان و غیرمسلمانان را کشتار می کنند، بدنشان را تکه تکه (مُثله) می کنند، به زنان تجاوز می کنند، آتش می زنند، خراب می کنند، مساجد را تخریب می کنند، زیارتگاههای مسلمانان و سایر ادیان را ویران می کنند، و . و . و. آیا مسلمانند؟!!

وقتی که داعش اعلام می کند کعبه را خراب می کند، چگونه می توان مدعی شد که می توان برای رسیدن به اتحاد دنیای اسلام، از اختلافات عقیدتی عبور کرد چون همگان اعتقاد به قرآن، اعتقاد به پیامبر، اعتقاد به خداى واحد، اعتقاد به کعبه ى واحد و اعتقاد به قبله ى واحد دارند! چرا هنوز برخی نمی فهمند[1] که ایمان و کفر یا حب اهل البیت و دشمنی اهل البیت قابل جمع نیستند!؟

از علما انتظار داریم پایه و اساس اعتقادی این گروهها را تحلیل کنند، ماهیت پلید آنها را آشکار نمایند و حکم شرعی درباره اقدامات آنها صادر کنند. البته برخی علمای شیعه نسبت به این جریانهای تکفیری و ارتدادی موضع گرفته و برخی فتوا نیز صادر کرده اند اما خبری از استدلالات قوی عقلی و قرآنی در آنها نیست، در جهانی که غیر مسلمانان نیز مشتاق فهمیدن چنین استدلالهایی هستند.

در نوشتار زیر، عملکرد این جریانهای تروریستی تکفیری را بر اساس معیارهای بدست آمده از صریح آیات قرآن و روایات متواتر مورد قبول سنی و شیعه تحلیل می کنم:

1.       کشتن عمدی انسانهای بی گناه مهمترین گناهی است که خدا در قرآن وعده عذاب جهنم داده است[2].

2.       فساد کردن در زمین شامل قتل، غارت، تجاوز، وحشی گری، مثله کردن اجساد، شکنجه، سوزاندن خانه ها و مزارع، تخریب اماکن مذهبی، آواره کردن، و و و و و می شود. بر اساس آیه سوره[3]، چند عملکرد جزو اعمال شیطانی (ضد خدایی) محسوب می شوند که ارتکاب آنها جرم بوده و مجازات دینی نیز به دنبال دارد. بدترین این عملکردهای شیطانی؛ فساد کردن در زمین است که در حوزه فقه و حقوق اسلامی با واژه مفسد فی الارض شناخته می شود و حکم وی اعدام می باشد. آیا این تروریستها در زمین فساد نمی کنند؟! آیا آنها هرجا می روند اصلاح می کنند؟! فساد در مقابل اصلاح است که مقامی والا دارد آن چنان که یکی از شؤونات پیامبری محسوب می شود[4].

3.       مجازات مفسدین فی الارض چند درجه دارد: درجه شدیدتر، کشتن است، درجه شدید، به دار آویختن است، درجه متوسط، قطع دست یک طرف و پای طرف دیگر است، درجه خفیفتر بیرون کردن آنها از سرزمینشان می باشد. این مجازات صریح آیه قرآن است [5].

4.       بر اساس آیه سوره[6]، اگر پیامبر در غدیر خم سال دهم هجرت اعلام نمی کرد که علی بن ابیطالب از طرف خدا جانشین او می باشد، زحمات 23 سال رسالت و تبلیغ دین اسلام از وی پذیرفته نمی شد. یقیناً او برترین خلایق بود، پس هیچ مسلمانی بالاتر از او نیست که خدا بخواهد اسلام بدون علی را از وی بپذیرد در حالی که اسلام بدون علی را از پیامبر اسلام و حبیب خودش نپذیرفته است. حال این گروههای تکفیری و سلفی و داعش و تروریستهای مسلمان نما چگونه اند؟ آیا اسلامشان همراه با ولایت علی است یا نه؟ آیا تبیلغ ولایت علی را می کنند یا نه؟جواب منفی است یعنی اسلام اینها مورد قبول خداوند نبوده و نیست و نخواهد بود.

5.       بر اساس آیه سوره شعرا[7]، مودت و دوست داشتن واقعی اهل بیت پیامبر مزد رسالت ایشان است که خدا بر گردن همه مسلمانان گذاشته است[8] یعنی ترک آن یا دشمنی با اهل بیت یا توهین به ایشان کوتاهی در مسلمانی است و مجازات اخروی دارد بلکه اگر بی اعتنایی به این اصل در حد دشمنی باشد، بنا به فتوای علمای شیعه وی ناصبی است و از دین خارج است یعنی نجس است، نباید با دست تر به او دست زد و الا باید دست را آب کشید. حال این تروریستهای مسلمان نما چندبار تهدید به خراب کردن مزار امامان شیعه که جزو اهل بیت پیامبر هستد، کرده اند؟ آیا به آنان توهین نکرده اند؟ آیا این تهدیدها جزو دوست داشتن خویشان پیامبر اسلام است؟

انتشار در جزیره علم در تاریخ 30/4/93 توسط: دکتر سید مهدی موحد ابطحی

[1]بیانات رهبر فرزانه ایران در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهاى اسلامى در 6 خرداد 1393

[2]المائدة : 32   مِنْ أَجْلِ ذلِکَ کَتَبْنا عَلى بَنی إِسْرائیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَیِّناتِ ثُمَّ إِنَّ کَثیراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِکَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ.

[3]المائدة : 33   إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ.

[4]هود : 88   قالَ یا قَوْمِ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلى‏ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّی وَ رَزَقَنی‏ مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَ ما أُریدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلى‏ ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ إِنْ أُریدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفیقی‏ إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنیبُ.

[5]المائدة : 33   إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ.

[6]المائدة، 67: یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ.

[7] سوره شورا، آیه 23: ذَالِکَ الَّذِى یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْألکمُ‏ْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فىِ الْقُرْبىَ‏ وَ مَن یَقْترَفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ.

[8] گفتنی است محبت و مودت به اهل بیت پیامبر اسلام برای غیر مسلمانان نیز سودمند است و آنها بر حسب معرفت و خلوصشان در اینکار بهره می گیرند و شاید هم توفیق یابند که مستبصر شده و به دین اهل بیت بگروند. روایات متعددی از معصومین علیهم السلام موجود است که بر این مطلب گواهی می دهند.





بازدید امروز: 77 ، بازدید دیروز: 70 ، کل بازدیدها: 403492
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ