سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فلسفه مامایی

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/10/26:: 3:29 عصر

ماما یا متخصص زنان؟

مامایی یا قابله گری (Midwiffery or Obstetric) و پزشکی زنان (Gynecology) حرفه هایی مکمل و همپوشان اما جدایند زیرا فلسفه هایی متفاوت، مقاصد متمایز و بدنه های دانشی مختلف دارند.

فلسفه مامایی

مامایی فلسفه ای دارد که چگونگی رویکرد به زن مراقبت شده (در بارداری، زایمان، یائسگی و در همه فواصل زمانی بین آنها)، چگونه با دیگران بودن، چگونگی ارتباط با خانواده ها، و چگونگی سرپرستی از فرزندان را نشان می دهد. این همان چیزی است که ماما را ماما می کند، اگر چه در زایمانها هم حاضر نشوند. با این دید؛ مامای واقعی فردی است که در هرجا برای زن اختصاص یابد تا وکیل و هوادار زنان باشد و از وی انتظار می رود سالم و طبیعی بودن «خود-تعیین شده» را ارتقاء دهد. این رویکرد تأثیراتی بر حرفه مامایی خواهد داشت که «نیاز به تداوم مراقبت» و «فعالیت زن-محور» از نتایج آن هستند.

مامایی

مامایی با تولید مثل یک ملت سرو کار دارد زیرا به تمام عوامل اجتماعی، فیزیولوژیک، پاتولوژیک، روانی و.... مربوط می شود که بر کمّیت و کیفیت تولید مثل نسل جدید یک اجتماع تأثیر عمیقی می گذارند.

فرق ماما و متخصص زنان:

متخصص زنان؛ «پزشکی ماهر در آسیب شناسی بوده و مسئول زنانِ باردارِ عارضه دار است که بیماری شناخته شده یا عوارضی جدی داشته اند».

ماما؛ «در بارداری طبیعی و دیگر نیازهای زنان باردار ماهر است که مربوط به آسیب شناسی نمی شود».

ویژگیهای مامایی

1.      حرفه مامایی بر طبیعی بودن بارداری و بالقوه سالم بودن آن تمرکز دارد زیرا تولد نزد بسیاری از مردم معنای بسیار عمیقی داشته و باید به عنوان پدیده ای طبیعی با آن رفتار کرد.

2.      ماما در حفظ، حمایت و تقویت فیزیولوژی طبیعی بارداری، زایمان و شیردهی مهارت دارد.

3.      مامایی تنها یک فعالیت نیست، بیش از یک حرفه و یک شغل بوده، بلکه باوری در زنان، بیانی از وجود و ظرفیت زنانه و مشارکتی است که حمایت از سالم و طبیعی بودن را تشدید می کند.

خلاصه

«وکالت» یا «با زن بودن» مهمترین عنصر فعالیت مامایی است که موجب تقویت مراقبت مامایی زنان و تقویت حرفه ای ماماها خواهد شد و آن را بیش از یک حرفه می کند.

به عنوان یک زن باردار، کدام را انتخاب می کنید: ماما؟ متخصص زنان؟

انتشار در جزیره علم در 26/10/93 توسط دکتر سیدمهدی موحدابطحی





بازدید امروز: 46 ، بازدید دیروز: 54 ، کل بازدیدها: 404621
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ