سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هویت (1): بازشناسی مفهوم هویت

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 90/5/10:: 4:10 صبح

دکترسیدمهدی موحدابطحی

Key words: Identity, Conceptual Analysis, Social Identity, Sexual Identity, Islam, Quran

طی چند نوشتار، قصد دارم به تبیین اجزاء مختلف هویت، جایگاه هویت جنسی در دین اسلام، آسیب شناسی هویت جنسی و دینی، پیامدهای تحریف هویت جنسی در دین و جامعه، نحوه شروع هویت جدید دینی با هویت جنسی شده، تاثیر هویت سازی و رجوع به هویت فطری بر دینداری افراد یک جامعه بپردازم تا به سوالات اصلی «رابطه دین و فطرت»، «رابطه فطرت و هویت، و «رابطه جنسیت و هویت» پاسخ دهم. سیاهه این مطالب به طور ابتدایی در همایش کشوری قرآن و طب در یزد (اردیبهشت 1388) ارائه شد که اکنون به طور مبسوط و تحقیق شده و البته به زبان ساده عرضه می گردد.

هویت یا identity «منبع و سازمان دهنده معنا» می باشد که این کار را از طریق فرآیند فردیت بخشیدن به هر انسان و جمعیت بخشیدن به نوع انسان انجام می دهد. به عبارتی دیگر، هویت معنایی را سازمان دهی می کند که بیانگر یکی شدن فاعل/کنشگر اجتماعی با هدف کنش وی است. در واقع، «هویت یک موجود تجلی هدف آن است». هویت انسان که بّعد مادی و روحانی دارد، مستلزم فردیت بخشیدن و جمعیت بخشیدن به بعد حیوانی وی و معنادار شدن کنشهای وی می باشد.

البته هویت یک جامعه به هویت اجزاء آن است: هویت جوامع کوچکتر(خانواده)، هویت روابط درون جامعه بزرگ، هویت روابط بین جوامع کوچکتر، هویت روابط بین افراد، هویت افراد، هویت اجزای تاثیر گذار بر آن جامععه ( فرهنگ، دین، ارزشها، اقتصاد، ..)

همچنین، هویت پیامدها و آثار مختلفی دارد: حقوق به بار می آورد (حقوق فردی، حقوق اجتماعی، و غیره)، روابط فردی و اجتماعی را ترسیم می کند، مسئولیت به دنبال دارد (که ارزشهای مذهبی بر آن تاثیر می گذارند).

بازیافتن هویت اصلی مهمترین وظیفه دولتها و ملتهاست و سرمایه های یک جامعه هویت های افراد آن می باشند، ویژگیهای اجتماعی نیز تابع اجزائ هویتی از جمله هویت جنسی می باشد. به همین خاطر وقتی که افراد جامعه ای هویت واحدی را پیدا کنند هر یک، یک جامعه می شوند.





بازدید امروز: 11 ، بازدید دیروز: 54 ، کل بازدیدها: 404586
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ