سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شب قدر یا شب امام زمان (عج)؟

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 94/4/10:: 8:35 صبح

شب قدر یا شب امام زمان (عج)؟

شب قدر چیست؟ چه اهمیتی دارد؟ و رابطه اش با امام زمان (عج) چگونه است؟

1.           ملازمه نزول قرآن و ملائکه با شب قدر:

a.           هم در سوره قدر و هم در سوره دخان، خداوند از نزول قرآن در زمان گذشته و البته از طریق اسباب طولی (صیغه ماضی از باب افعال) خبر می دهد، همان شب قدر که تمام حقیقت قرآن بر پیامبر اسلام نازل گشت.

b.           در سوره قدر، خداوند از نزول ملائکه و نزول روح، در هر شب قدر خبر می دهد که هر امر الهی را نازل می کنند. نزول اینها با صیغه مضارع آمده که دلالت بر استمرار دارد یعنی تا چرخش خورشید و زمین و گردش شب و روز ادامه خواهد داشت.

c.            در سوره دخان، خداوند از تفریق (جداکردن) هر حکمت و امری در شب قدر خبر می دهد. این تفریق با صیغه مضارع آمده که دلالت بر استمرار آن در طول زمان (تا قبل از قیامت) دارد.

2.          اهلیت برای نزول قرآن و ملائکه و روح و امر الهی:

شکی نیست که قرآن در زمان بعثت بر پیامبر نازل گشت و هیچ کسی دیگر شایسته این نزول نبود زیرا قرآن سخن خداست و چنان گرانسنگ است که تحمل کننده آن باید اهلیت آن را داشته باشد. در زمان صدر اسلام، اهلیت برای نزول سخن خدا و ملائکه و روح و امر الهی فقط برای پیامبر بود.

نتیجه گیری:

o      یا باید سوره قدر و دخان با فوت پیامبر منسوخ شده باشند تا استمرار نزول نیاز نباشد که چنین نیست.

o      یا باید شخص پیامبر اسلام تا روز قیامت زنده می ماند تا این نزول بر وی ادامه یابد که چنین نیست.

o      یا باید پیامبری بعد از پیامبر اسلام تا روز قیامت وجود داشته باشد تا اهلیت این نزول مستمر را داشته باشد که چنین نیست زیرا حضرت محمد بن عبدالله آخرین پیامبر بود و پیامبری نیز نیامده است.

o      یا باید کسی یا کسانی شایسته و معادل پیامبر پس از وفات وی تا روز قیامت باشد تا این نزول مستمر بماند. معیارهای اهلیت و صلاحیت این جانشینان پیامبر (ص)عبارتند از:

1)   آنها هیچ گاه از قرآن جدا نمی شوند و قرآن هم هیچوقت از آنها جدا نمی شود زیرا بین قرآن و شایستگان جانشینی پیامبر ملازمه ای برقرار است.

2)   «مُبیّن قرآن بودن» از شؤنات این افراد است زیرا تبیین قرآن از وظایف پیامبر بود و تا هر زمان که قرآن در میان مردم باشد، تبیین کننده ای نیز لازم است.

3)   مُبیّن های قرآن به علم خدادادی مجهز هستند تا وظیفه تبیین قرآن و دین الهی را انجام دهند،.

4)   تطبیق اینان با دوازده امام معصوم علیهم السلام با مستندات تاریخی و غیر تاریخی (تجربی، شهودی، . . ) انجام می شود که هدف این نوشتار نیست.

o       در زمان حاضر، شخصی باید باشد که حقیقت قرآنی به همراه ملائکه و روح و امر الهی در شب قدر بر وی نازل شوند. شیعیان این شخص را امام زمان (عج) می نامند و معتقدند که در غیبت ظاهری از چشم مردم قرار دارد.

به همین خاطر، در شب قدر باید برای ظهور امام زمان (عج) بسیار دعا کرد زیرا نامه اعمال بندگان در محضر ایشان در این شب تقدیر می شود.  

 

انتشار در جزیره علم توسط دکترسیدمهدی موحدابطحی در تاریخ 10/4/94

 


 بِّسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏. إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فىِ لَیْلَةِ الْقَدْرِ(1)وَ مَا أَدْرَئکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ(2)لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌْ مِّنْ أَلْفِ شهَْرٍ(3)تَنزََّلُ الْمَلَئکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبهِِّم مِّن کلُ‏ِّ أَمْرٍ(4) سَلَامٌ هِىَ حَتىَ‏ مَطْلَعِ الْفَجْرِ(5).

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏. حم(1)وَ الْکِتَابِ الْمُبِینِ(2)إِنَّا أَنزَلْنَهُ فىِ لَیْلَةٍ مُّبَرَکَةٍ  إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ(3)فِیهَا یُفْرَقُ کلُ‏ُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ(4)أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا  إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ(5)رَحْمَةً مِّن رَّبِّکَ  إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ(6)

 گفتنی است بعثت پیامبر اسلام در شب 27 ماه رجب بود اما نزول تمامی حقیقت قرآن بر قلب و روح پیامبر در شب قدر همان سال انجام گرفت.

 روح مخلوقی عظیمتر از ملک است.

 الشعراء : وَ إِنَّهُ لَتَنزِیلُ رَبّ‏ِ الْعَالَمِینَ(192)نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ(193)عَلىَ‏ قَلْبِکَ لِتَکُونَ مِنَ الْمُنذِرِینَ(194)بِلِسَانٍ عَرَبىِ‏ٍّ مُّبِینٍ(195)

 المزمل : 5   إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقیلاً.

 الزمر : 30   إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ.

 الأحزاب : 40   ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ وَ کانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیماً.

 الواقعه: إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ کَرِیمٌ(77)فىِ کِتَابٍ مَّکْنُونٍ(78)لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ(79)تَنزِیلٌ مِّن رَّبّ‏ِ الْعَالَمِینَ(80)

 النحل : بِالْبَیِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ (44). وَ ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ إِلاَّ لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فیهِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ(64)

 یس : 12   إِنَّا نَحْنُ نُحْیِ الْمَوْتى‏ وَ نَکْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ أَحْصَیْناهُ فی‏ إِمامٍ مُبینٍ

 الرعد : 43   وَ یَقُولُ الَّذینَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهیداً بَیْنی‏ وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ 





بازدید امروز: 24 ، بازدید دیروز: 56 ، کل بازدیدها: 404655
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ