سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گسل سیاسی !

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 94/12/11:: 7:48 عصر

زلزله 7 اسفند گسلی ایجاد کرد:

- بین نظام و ملت ؟!

- بین جمهوریت و اسلامیت؟!

- از ولایت فقیه تا بیت رهبری؟!

منظور از گسل; گسست در جغرافیای سیاسی ایران بود!

- برخی گوشزد می کردند!

- برخی انتظار می کشیدند!

- برخی خود را به نفهمیدن می زدند!

- برخی آن را به بیگانگان نسبت می دادند! اجانب انگلیسی یا استکبار جهانی!

- برخی وعده مقاومت می دادند!

چند جور می شود این زلزله را تفسیر کرد:

1. اگر ملت در چارچوب همین نظام،  نظام جمهوری اسلامی انتخاب کرده باشند اما بخشی از نظام را که مردم به آن رای ندادند را نمی توان معادل با کل نظام در نظر گرفت و الا یک مغالطه پیش می آید: مغالطه کُنه و وَجه. یک مغالطه شایع در هر انتخابات این است که اساسا رای دادن به معنای تائید نظام حاکم در هر کشوری است (بدون طرح فرضیه روی گردانی مردم از نظام) زیرا به طور منطقی، شرکت در رای گیری می تواند معادل تائید نظام نباشد همین طور که شرکت نکردن در انتخابات معادل دشمنی با نظام نیست. این که بخشی از حاکمیت یا به طور کلی نظام حاکم چنین برداشتی از رای دادم مردم داشته باشد یا آن را القاء کند، بحثی مغالطی است.

2. وقتی مردم علی رغم تمام مسئله ای که با یک نظام اجتماعی دارند، اما در چارچوب همان نظام به عمل اجتماعی می پردازند، و در چارچوب قواعد آن بازی به دنبال تامین اهداف خود هستند، در بازتولید آن نظام اجتماعی سهیم هستند.  

3. وقتی مردم در مواقعی که کور سویی برای تغییر پیدا می شود، مشارکت می کنند نشانه این است که نه تنها آن نظام را تائید نمی کنند که می خواهند با حفظ مزایای کارکردی این نظام آن را از درون متحول کنند. برای همین است که حتی خود کارگزاران این نظام در این انتخابات از شعارهای موید نظام برای تشویق توده طرفدار خود استفاده نکردند بلکه ترس از دشمن را که به نظر می رسید حربه موثری است، بکار بردند. این حربه وجه خطرناکی دارد که دیگر حساسیت جامعه نسبت به این شعارها از میان خواهد رفت (اگر از بین نرفته و نخ نما نشده باشد). این ضربه را کارگزاران رسمی نظام در این انتخابات به نظام وارد کردند، هم شکاف اجتماعی افزایش یافت و هم در آینده دغدغه هایی برای امنیت ملی بوجود خواهد آورد. مردم به هیچ وجه نمی خواستند انقلاب کنند اما خرد جمعی ایرانیان به این نتیجه رسیده که فروپاشی یک نظام سیاسی که منجر به تحولاتی در نظام اجتماعی می شود هر چند ممکن باشد اما اصلا درست و به صلاح نیست. به عبارتی دیگر، رای اخیر تحول خواهی در چارچوب کلی نظام (قانون اساسی و ...) است نه گسست از نظام.

فورانهای آتشفشانی 88! سونامی 24 خرداد 92 ! زلزله 7 اسفند 94 ! خدا به خیر بگذراند سال 95 و 96 و بعدش را ! !

گسل سیاسی





بازدید امروز: 13 ، بازدید دیروز: 45 ، کل بازدیدها: 404689
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ