سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیگاری بیمارستان از پرستاران!

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 96/8/6:: 10:40 صبح

وزارت بهداشت طرح «پذیرش دانشجوی پرستاری در بیمارستان ها» را در شلوغی های انتخابات ریاست جمهوری (اردیبهشت 96) اعلام کرد و مرموزانه آن را پیش برد و علیرغم اعتراض دانشکده های پرستاری، در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری نیز وارد کرد.

در پس ذهن مسئولان کشور چیست و چه می گذرد؟

چرا مسئولین چنین تصمیماتی می گیرند؟

1-نظام سلامت ایران مغلوب سیطره پزشکی (medicalization) است و پزشکی در ایران از طریق بیماستان (و بستری بیماران) بیشترین حاکمیت و اقتدار را دارد. در پزشکی شدن، جتی موضوعات اجتماعی و امور فرهنگی به زبان علم پزشکی بازتعریف می شوند تا مرجعیت علمی پزشکان برای تبیین و توصیف این پدیده های اجتماعی و فرهنگی اثبات شود (البته با کمک پیشرفت فنآوریهای نوین). 

پس مرتبا تلاش می شود این اقتدار بیشتر شود و حاکمیت پزشکی (medical governance) بازتولید شود: مثلا آموزش پرستاری از دانشکده ها گرفته شده و به بیمارستانها سپرده شود تا ضمن تامین نیروی انسانی, مدرک نیز تولید کنند و هزینه اش از بیگاری دادن پرستار جبران شود!

2-پارادایم غالب پزشکی نیز زیست-پزشکی (biomedicine) است یعنی رویکردی که نگاه ابزاری و مکانیکی به انسان دارد.

پزشکان بیشترین تصمیم گیرندگان برای سلامتی مردم می شوند، تکنسین ها یا همان متخصصان پزشکی عهده دار تعمیر و اصلاح جسم مردم هستند، تعمیر هر قسمت و تعویض هر قطعه ای را به یک تعمیرکار متخصص داده اند، تعمیرگاهی به نام بیمارستان (و مراکز جراحی محدود یا اقدامات تخصصی در مطبها) دارند، و هرچه تفاوت اطلاعات سلامتی و اطلاعات ناسلامتی مردم بیشتر شود بهتر می توانند مردم را به خرید خدمت از ایشان یا به تعمیر توسط ایشان ترغیب نمایند.

3- اقتصاد/بازار پزشکی (medical market/business) قدرت زیادی دارد.

مافیای واردات دارو، مافیای واردات تجهیزات پزشکی، مافیای سهامداران بیمارستانهای خصوصی و غیرخصوصی، مافیای متخصصان پزشکی، و بسیاری از سوداگران این بازار قدرت زیاد خود را از طریق ایجاد «چرخه پول و اعتبار» بدست آورده و حفظ می کنند. پرستاری که پذیرش کنکور برای بیمارستان دارد حق الزحمه بسیار کمتری نسبت به یک پرستار فارغ التحصیل دانشکده پرستاری خواهد گرفت، همیشه دستورات مافوق را (خلاف یا موافق مقررات حرفه پرستاری) رعایت خواهد کرد، وابسته و طفیلی بیمارستان خواهد بود، مدرکش مورد قبول جایی دیگر نخواهد بود (اگر مدرکش بدهند!) و بسیاری تالی فاسدهای دیگر!

این مطلب را در کانال تلگرام جزیره علم بخوانید

 

 





بازدید امروز: 26 ، بازدید دیروز: 142 ، کل بازدیدها: 405078
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ