سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارتباط خدا و انسان

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/2/20:: 1:29 عصر

The God-Human Communication

ارتباط خدا و انسان

Mahdi Movahed-Abtahi

We can differently approach the relation between the God and human to classify it. Please read the following algorithm:

The first approach answers to these questions:

1.       How does human relate to the God?

2.       How does the God relate to human?

The second approach divides the relation to 2 categories:

A) Linguistic relation: to describe the following speeches:

1) The God`s speech (word) to mankind: it contains all divine scriptures and divine-authenticated speeches (validated traditions received from the last prophet and its Ahl al-Baith).

2) Human `s talking the God; through calling, praying, intoning, or through admission and affirmation.

B) Non-linguistic relation: to explain the following communications:

1) When the God communicates with mankind: a) Overall God`s guidance: fate, heaven and hell, liberty, b) The God`s signs in the existential world; named in the Quran as; ayat al-Allah, c) Revelation; as what happened for Moses, Jesus, and Muhammad (P.B.U.H).

2) When human communicates with the God via its behaviors which represents obedience from the God

The third approach provides 2 classifications:

A) Reasonable experiences: 1) Existentialistic: to explain human creation and resurrection. 2) Moral: to explain that human can and should represents the God`s descriptions.

B) Empirical experiences; both "a" and "b" in the second approach


The above note is applicable in different disciplines: Philosophy, Communication, Theology, Islamic theology, Islamic philosophy, Hermeneutic, Scripture Interpretation, Quran Interpretation, Semiotic, Semantic, Linguistic, Biblical Studies.


آیات لعن

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 91/11/3:: 1:27 صبح

آیات لعن

دکتر سید مهدی موحد ابطحی

بسیاری که آگاهی دینی کمی دارند لعن و برائت را زیر سؤال می برند و برخی از آنان لعن کردن را ساخته و پرداخته افراط گرایان می دانند. صرفنظر از باورها و نگرشهایی که افرادی نسبت به لعن کردن و تبری جستن دارند، می توان آیات زیادی از قرآن را در این باره جمع آوری کرد. البته روایات زیادی از معصومین علیهم السلام هم از طریق منابع امامیه و هم منابع غیر امامیه به ما رسیده اند که به فهم و تفسیر و تأویل این آیات کمک می نمایند اما ورود به این روایات فراتر از توان این نویسنده است.

«مفهوم دوری و بیزاری جستن» را می توان با واژه ها یا عبارتهایی مانند «لعن» و واژه های دیگر از میان آیات قرآنی بدست آورد که گستره تحقیق را می افزاید اما این نوشتار فقط به معرفی 22 آیه از قرآن می پردازد که «واژه لعن» یا مشتقات آن را دارا می باشند.

سوره

آیه

متن آیه

بقره

88

161

وَ قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَقَلیلاً ما یُؤْمِنُونَ 

إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفَّارٌ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعینَ 

آل عمران

88

61

أُولئِکَ جَزاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعینَ

فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ

نساء

46

 

 

47

 

52

93

118

مِنَ الَّذینَ هادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ یَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَیْنا وَ اسْمَعْ غَیْرَ مُسْمَعٍ وَ راعِنا لَیًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِی الدِّینِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ وَ انْظُرْنا لَکانَ خَیْراً لَهُمْ وَ أَقْوَمَ وَ لکِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَلا یُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلیلاً

یا أَیُّهَا الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ آمِنُوا بِما نَزَّلْنا مُصَدِّقاً لِما مَعَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلى‏ أَدْبارِها أَوْ نَلْعَنَهُمْ کَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ وَ کانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولاً

أُولئِکَ الَّذینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ مَنْ یَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصیراً

وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فیها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظیماً

لَعَنَهُ اللَّهُ وَ قالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبادِکَ نَصیباً مَفْرُوضاً

مائده

13

 

60

 

78

فَبِما نَقْضِهِمْ میثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِیَةً یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلى‏ خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاَّ قَلیلاً مِنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ

قُلْ هَلْ أُنَبِّئُکُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذلِکَ مَثُوبَةً عِنْدَ اللَّهِ مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ غَضِبَ عَلَیْهِ وَ جَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَ الْخَنازیرَ وَ عَبَدَ الطَّاغُوتَ أُولئِکَ شَرٌّ مَکاناً وَ أَضَلُّ عَنْ سَواءِ السَّبیلِ

لُعِنَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ بَنی‏ إِسْرائیلَ عَلى‏ لِسانِ داوُدَ وَ عیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ

اعراف

38

 

 

44

قالَ ادْخُلُوا فی‏ أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِی النَّارِ کُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها حَتَّى إِذَا ادَّارَکُوا فیها جَمیعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ قالَ لِکُلٍّ ضِعْفٌ وَ لکِنْ لا تَعْلَمُونَ

وَ نادى‏ أَصْحابُ الْجَنَّةِ أَصْحابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدَنا رَبُّنا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ ما وَعَدَ رَبُّکُمْ حَقًّا قالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمینَ

توبه

68

وَعَدَ اللَّهُ الْمُنافِقینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْکُفَّارَ نارَ جَهَنَّمَ خالِدینَ فیها هِیَ حَسْبُهُمْ وَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقیمٌ

هود

18

 

60

99

وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ کَذِباً أُولئِکَ یُعْرَضُونَ عَلى‏ رَبِّهِمْ وَ یَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذینَ کَذَبُوا عَلى‏ رَبِّهِمْ أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمینَ

وَ أُتْبِعُوا فی‏ هذِهِ الدُّنْیا لَعْنَةً وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَلا إِنَّ عاداً کَفَرُوا رَبَّهُمْ أَلا بُعْداً لِعادٍ قَوْمِ هُودٍ

وَ أُتْبِعُوا فی‏ هذِهِ لَعْنَةً وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ بِئْسَ الرِّفْدُ الْمَرْفُودُ

نور

7

وَ الْخامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَیْهِ إِنْ کانَ مِنَ الْکاذِبینَ

قصص

42

وَ أَتْبَعْناهُمْ فی‏ هذِهِ الدُّنْیا لَعْنَةً وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ هُمْ مِنَ الْمَقْبُوحینَ

احزاب

57

64

68

إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً

إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْکافِرینَ وَ أَعَدَّ لَهُمْ سَعیراً

رَبَّنا آتِهِمْ ضِعْفَیْنِ مِنَ الْعَذابِ وَ الْعَنْهُمْ لَعْناً کَبیراً

ص

78

وَ إِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتی‏ إِلى‏ یَوْمِ الدِّینِ

محمد

23

أُولئِکَ الَّذینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمى‏ أَبْصارَهُمْ

فتح

6

وَ یُعَذِّبَ الْمُنافِقینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِکینَ وَ الْمُشْرِکاتِ الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصیراً

حجرات

7

وَ اعْلَمُوا أَنَّ فیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ یُطیعُکُمْ فی‏ کَثیرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإیمانَ وَ زَیَّنَهُ فی‏ قُلُوبِکُمْ وَ کَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیانَ أُولئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ

پانوشت 1: این مطلب با نوشتار «آثار لعن» مرتبط می باشد.

 


تفسیر مصطلح

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 91/9/17:: 1:0 صبح

تفسیر مصطلح

دکتر سید مهدی موحد ابطحی

مرکز پژوهشهای اسلامی - پزشکی بصیر

معنای لغویتفسیر در لغت به معنای «توضیح دادن و آشکار کردن پوشیده هایی غیر از عینیّت ها» است[1] و در اصطلاح علوم قرآنی، به معنای «به خوبی آشکار کردن مطالب و حقایق»[2] است. واژه «فسر» بر خلاف واژه «تدبّر» فقط یک بار در قرآن به کار رفته[3] و عمده نظرات مفسّران درباره آن دو گونه است:

الف) بیان و کشف و تفصیل و کشف و دلالت

ب) معنا و مؤدّی (که نیاز به قرینه دارد اما قرینه ای نداریم)[4]

اگرچه تعاریف متعددی برای واژه «تفسیر» مطرح شده اند، اما چند دیدگاه کلی وجود دارد:

1.     «فهم کلام یا آیات خدا و احوالات آنها» مشترک بین اغلب تعاریف مفسّران (راغب اصفهانی، شیخ طوسی، زمخشری، شیخ طبرسی، زرکشی، فیض کاشانی، حویزی، بحرانی، و طباطبایی) برای تفسیر یا علم تفسیر می باشد[1].

2.     در برخی موارد، تفسیر یا علم تفسیر معادل «کشف مراد خدا» دانسته شده است: «ایضاح مراد الله تعالی من کتابه العزیز»[2]، «علم یبحث عن مراد الله تعالی بقدر طاقه البشریه»[3]، «علم یبحث عن احوال کلام الله المجید من حیث انه یدلّ علی المراد بحسب طاقه البشریه»[4]. به نظر می رسد این تعاریف متأثر از منابع اهل تسنن یا سیطره اصول فقه باشند و اصرار بر کشف مراد جدی خداوند به عنوان هدف مفسّر، موجب پیشروی هرمنوتیستها و نسبی دانستن مراد مؤلف می شود.

3.     تعریف پیشنهادی بابایی «علم تفسیر: دانشی که عهده دار بیان معنا و مدلول ظاهری آیات کریمه و کشف و تبیین مراد خدای متعال از آن است» [5] یا «تفسیر: بیان مفاد استعمالی آیات قرآن و آشکار نمودن مراد خدای متعال از آن بر مبنای ادبیات عرب و اصول عقلایی محاوره»[6] نیز ایرادات بسیاری دارند: زیرا حتماً عاقل به این کار دست می زند و قرآن از خدایِ فراتر از عقل صادر شده است. قیود آخرین زائدند زیرا همه می دانند که مثلاً نمی توان شعر فارسی را با ادبیات عرب شرح کرد و دستور زبان مربوط به آن لغت و زبان لازم است. او در جای دیگری می پذیرد که «تفسیر» مراتب متفاوت و کیفیاتهای متفاوت بیان دارد[7] و تفسیر را «تلاش فکری مفسّر» یا «پژوهشی که مفسّر انجام می دهد» می داند[8].

4.     برخی دیگر تفسیر را «فعالیتی فکری» دانسته که به بیان آیه های قرآنی و مقاصد و مدالیل آنها می پردازد و دانش تفسیر علمی  است که از حیث دلالت قرآن بر مراد خدا به قدر توان بحث می کند[9].

5.     زرکشی تعاریف مختلفی برای تفسیر مطرح کرده اما این تعریف وی از علم تفسیر ایرادات کمتری دارد: «دانشی است که به وسیله آن فهم کتاب خدا (نازل شده بر پیامبر) و بیان معانی و استخراج احکام و حکمتهای آن به دست می آید»[10]. قسمت اول این تعریف مهم است زیرا که تفسیر را «علم فهم» دانسته و فهم؛ فهمِ بشری است. اما قسمت دوم، مربوط به کاربردهای این دانش و زائد است.

6.      حامد ابوزید جایگاه تفسیر و تأویل را مشخص می کند: «تفسیر علمی است که دانشهای مقدماتی برای تأویل را فراهم کرده اما تفسیر نمی تواند به رأی باشد و تأویل مردود مبتنی بر تفسیر نمی باشد [نداشتن رابطه زبان شناختی بین این دو][11].

گفتنی است؛ بیشتر تعریفهای ارائه شده برای تفسیر، به ارتباط بین خدا و بشر توجه نکرده و ایراداتی به درجات مختلف مانند سوگرایی، تقلیل گرایی و تأثیرپذیری از پارادایم غالب (مانند غلبه اصول گرایی و سیطره نقل گرایی) و در مراتب مختلف (هستی شناختی و مفهومی، معرفتی و روش شناختی) دارند. بنابراین، مفسرین و صاحب نظران درباره فلسفه تفسیر قرآن (Philisiohy of Interpreting the Quran) از صواب دور شده اند و به نوعی دچار خطای معرفتی (Epistemic Error) در شناخت کلام و پیام خدا و فهم آن (Hermenutic of Revealation) گشته اند.

منبع: برگرفته از (با کمی تغییر و اضافات) پایان نامه ارشد تفسیر قرآن خودم.

این مطالب با نوشتار «پارادایم حاکم بر اندیشه اسلامی» مرتبط است.

Reference

Movahed-Abtahi Mahdi. Methodology of conceptual analysis in thematic interpretation of the Quran. MA Thesis on Quran Interpretation, University of Quranic Sciences, September 2011, Qom, Iran


[1] راغب. مقدمه جامع التفاسیر. ص 47. طوسی محمدحسن. التبیان. ج 1 مقدمه.  زمخشری جاد الله. الکشاف. ج 1 مقدمه . طبرسی فضل. مجمع البیان. ج 1 مقدمه ص 10، الفن الثالث ص 13-14. زرکشی. البرهان. ج 1 ص 33. فیض کاشانی مرتضی. الصافی. ج 1ص 3 مقدمه الثانیه العشر . العروسی الحویزی عبدعلی. نورالثقلین. ج 1. البحرانی هاشم. البرهان.  مقدمه. طباطبایی محمدحسین. المیزان. ج 1 مقدمه

[2]خوئی ابوالقاسم. البیان. ج 1

[3] ذهبی محمد حسین. التفسیر و المفسّرون. ج 1 ص 17

[4] الکافیجیّ. التیسیر فی قواعد التفسیر. ص3

[5] بابایی. روش شناسی تفسیر قرآن. ص 10

[6] همان. ص 23

[7]بابایی. روش شناسی تفسیر. ص 12

[8] همان. ص 23

[9]کریمی مصطفی. قرآن و قلمروشناسی دین. بخش 3 فصل 2: قرآن چشمه جاری

[10] زرکشی. البرهان.ج1 ص 104

[11] حامد ابو زید نصر. معنای متن. فصل 2:  تفسیر و تأویل


[1]راغب. مفردات. ص 380

[2]بابایی. روش شناسی تفسیر. ص 8

[3] فرقان 33 : وَلَا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْنَاکَ بِالْحَقِّ وَأَحْسَنَ تَفْسِیرًا.

[4] بابایی. روش شناسی تفسیر قرآن. ص 23


فلسفه بدحجابی

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 91/8/10:: 7:43 صبح

 

پدیده ای به نام بدحجابی مفهومی آشنا برای عموم مردم ایران می باشد اگرچه تعریف آن بسیار مشکل و حتی غیر ممکن به نظر می رسد. صرفنظر از تحلیلهای شرعی که می توانند به طور قاطعی به آن بپردازند، این نوشتار با رویکردی ارتباطی (comunication)  این پدیده را تحلیل می کند.

پدیده بی حجابی شیوه ای از یک زبان ارتباطی است. لازم به ذکر است که زبان «نظامی از نمادهاست که برای انتقال پیام بین گیرنده و فرستند به کار می رود». زبانهای انسانی (مانند فارسی، انگلیسی، عربی، ....) نظامی از نمادهای آوایی (کلامی) می باشند و «نگارش» نیز یک نظام فرعی از این نظام آوایی است. در مقابل، زبان غیرکلامی وجود دارد که «زبان بدن» (body language) را نیز می توان بخش مهمی از این نظام ارتباطی غیرکلامی دانست. گفتنی است رویکرد ارتباطی این نوشتار را نمی توان در قالب بررسی های جامعه شناختی یا روانشناختی جای داد.

پس از این مقدمه، پدیده بدحجابی را از دیدگاه زبان غیرکلامی تحلیل می کنیم:

  1. پدیده بدحجابی شیوه ای از ارتباط میان فرستنده و گیرنده می باشد که پیام/پیامهایی در قالب «پوشش» منتقل می شود.
  2. فرستنده؛ زن یا دختری است که پدیده بدحجابی برای آنها به کار می رود.
  3. گیرنده؛ می تواند جنس مخالف (پسر یا مرد)، جنس موافق (دختر یا زن)، عموم جامعه، مسئولان جامعه،..... باشند. 
  4. پیامی که در این ارتباط غیرکلامی منتقل می شود چیست؟ دختر یا زن بدحجاب این پیام را می تواند منتقل کند:
    1. به وضع موجود جامعه اعتراض دارم.
    2. با روحانیون مخالفت دارم.
    3. آزادی بیشتری می خواهم.
    4. نیاز زنانه را نمی توانم در زیر حجاب مخفی کنم.
    5. به جنس مخالف و توجه وی نیاز دارم.
    6. آنچه از نیازهای زنانه ام تأمین شده، کافی نبوده است.
    7. نیازهای زنانه من تأمین نشده است.
    8. نیاز جنسی دارم.
    9. نیاز جنسی ام تأمین نشده است.
    10. ای پسران و مردان، به من توجه کنید.
    11. ......

 

پیامهای فوق و دیگر پیامهای احتمالی را می توان بر اساس ماهیت پیامها و نه بر اساس مخاطبان آنها چنین تقسیم بندی کرد:

  1. برخی پیامها منشأ فطری دارند یعنی یا از نیاز غریزی حیوانی برخاسته اند (مانند نیاز جنسی) یا از نیاز انسانی (ارتباطات با انسانهای دیگر، انس گرفتن، ..). در صورتی که صحت چنان پیامهایی در چنین پدیده ای ثابت شود،   ممکن است چنین قضاوت شود که این نیازها نادیده انگاشته می شوند. حال باید نادیده گرفتن نیازهای فطری (انسانی و یا جنسی) آسیب شناسی شوند نه شیوه ای از زبان ارتباطی در جامعه ایرانی کنونی (که بدحجابی نامیده می شود).
  2. برخی پیامها ماهیت انعکاسی یا واکنشی (رفلکسی) دارند؛ بازتابی از پدیده یا پدیده هایی دیگر هستند. برای شناخت خاستگاه این پیامها لازم است پدیده هایی که باعث این بازتاب شده اند به درستی تحلیل شوند در غیر این صورت، قضاوت درباره این پیامها (به عنوان یک پدیده و نه به عنوان پیامدی از پدیده ای دیگر) می تواند نتیجه ای نادرست داشته باشد. نگاه امنیتی، پلیسی، قضایی، و اطلاعاتی را می توان در اینگونه قضاوتها جستجو کرد چه این افراد جزو مسئولان و دست اندرکاران نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، شورای عالی امنیت کشور، قوه قضائیه باشند یا نباشند زیرا افرادی خارج از این نهادها نیز می توانند چنین نگاهی داشته باشند و همه افراد این نهادها نیز ممکن است چنین قضاوتی نداشته باشند.

 

نظرات شما به تحلیل درست کمک می کند. کمک به دیگران را فراموش نفرمایید.


سایت همسران موقت!

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 91/7/27:: 1:15 عصر

 

سایت همسران موقت!

(ازدواج موقت یا سایت همسریابی؟)

 

وزارت جوانان مدعی است ارائه مجوز به مراکز همسریابی (حضوری یا مجازی) در اختیار اوست!

وزارت جوانان مدعی است وزارت کشور ضابطه ای ندارد که به چنین مراکزی مجوز بدهد!

مگر برای تشخیص مصلحت برآوردن نیازهای مشروع جنسی باید از شورای مصلحت نظام اجازه گرفت؟!

مگر برای صحبت کردن درباره بدیهیات و واقعیات زندگی مانند بلوغ جنسی باید از وزارت اطلاعات یا شورای عالی امنیت ملی اجازه گرفت؟!

مگر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ضرورت آن را تشخیص دهد تا برای آن برنامه ریزی شود؟

مگر حوزه های علمیه وقت دارند که مسئله بلوغ دختر و پسر و نیازهای جدید آنها بپردازند؟!

مگر بلوغ جنسی و آمادگی برای ازدواج و .... آنقدر ضرورت دارد که مراجع تقلید به جای درسهای فقه و اصول  خود به آن بپردازند؟!

مگر در شأن یک مرجع تقلید هست که برای این مسئله فکر و برنامه ای داشته باشد؟!

مگر برای برنامه ریزی برای بلوغ (و نیازهای جدید جنسی) نوجوانان و جوانان باید وزارت جوانان تشکیل شود؟!

تنها جایی که مسئله «برآوردن نیاز فطری دختر و پسر به یکدیگر» اهمیت پیدا می کند فقط و فقط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است! که مجبور شده با راه اندازی گشتهای ارشاد این جریان فطری را آرام کند! (تکلیفی که به ناچار از ایشان خواسته شده و ناشی از کم کاری نهادها و کسانی دیگر بوده است)

 

اما کسی سراغ وزارت آموزش و پرورش نمی رود که بپرسد:

  • مگر نوجوانان و جوانان در سالهای مدرسه به بلوغ نمی رسند؟
  • مگر رسیدن به سن ازدواج مربوط به دوران تحصیل چه دختر چه پسر نمی باشد؟
  • چه برنامه ای برای آماده سازی نوجوانان و جوانان برای ازدواج دارد؟!
  • آیا توجه به ازدواج را جزو رسالتهای خود می داند؟!
  • آیا دختر و پسر باید آموزشهای یکسان یا متفاوتی داشته باشند؟!
  • آیا در سند راهبردی تعلیم و تربیت ردپایی از آموزش دختران و پسران برای ازدواج وحود دارد؟!
  • بلوغ دخترها در 9 سالگی است که با تکلیف شرعی نیز همراه است (یعنی سال دوم یا سوم ابتدایی) اما بلوغ جنسی دخترها حدود 12-14 سالگی کامل می شود (یعنی سال پنجم ابتدایی تا دوم راهنمایی نظام قدیم)(سال ششم ابتدایی تا اول دبیرستان نظام جدید). اگر کتابهای درسی این مقاطع تحصیلی را مرور کنید آیا آموزشی درباره بلوغ دختران دارند؟!
  • پسرها معمولاٌ در سن 14 تا 15 سالگی بالغ می شوند و تکلیف شرعی آنها همزمان با بلوغ جنسی آنهاست (یعنی دوم تا سوم راهنمایی). اگر کتابهای درسی این مقاطع تحصیلی را مرور کنید آیا آموزشی درباره بلوغ پسران دارند؟!

 


   1   2      >



بازدید امروز: 122 ، بازدید دیروز: 147 ، کل بازدیدها: 405321
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ