سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Salafi or Sofyani

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/4/6:: 3:42 صبح

Salafi or Sofyani ? !  by: Mahdi Movahed-Abtahi 

Salafi violence is on the rise across the Arab world as fundamentalists, but who are they?  The word salafi or "early Muslim" in traditional Islamic scholarship means someone who climb that obeys from many traditions received from the early stage of Islam; within the first three hundred years after the Prophet (peace be upon him) or during the Umayyad and Abbasid Caliphate or during the present of 11 Shiite Imams and during the minor occultation of Imam Mahdi.           i

There are a lot of traditions from Sonni and Shiite school predicting and describing the international situation before the appearance of Imam Mahdi (the last saver): Sofyani will riot in Middle East, fight against Mahdism and its origin (Shiite thought), slit old wounds in the history of Islam and keep fresh them with massacre and slaughter.          i

By the way, have you ever thought Sofyani may be a symbol of intrigue named as Taliban, the Muslim Brotherhood, Al Qaeda, or Salafi?                                                                                                                                       i

All of them are radical Sunni Muslim movements calling for global Jihad and a strict interpretation of Sharia law. They kill Shia Muslims, oppose Shiite culture, and refresh old wounds in the history of Islam. Can you not find a lot of similarities between them and Sofyani ?             i

 

Related Topics1, 2,3,4

 


صبح و شام- قسمت اول

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/4/4:: 2:10 عصر

مقدمه 

آن گاه که امام زمان به سوی هواخواهانش نظر کند، از آنان می خواهد که روی به جانب خدا کنند و به سوی وجه الله توجه نمایند و آنها را به زیارت آل یاسین فرا می خواند. ولی آن دعا و زیارت فراتر از ثنا و عبادت است. هر فرازش دریایی است ژرف که غواص آن هر چه فروتر رود عمیق تر بنماید. پس این قلم را در فرازی از این دریا فرو اندازیم: یا فرو رود و یا به رو شود.


 صبح و شام- قسمت اول

السلام علیک حین تصبح و تمسی

سلام بر تو؛ هنگامی که صبح می دمد و شب فرا می رسد

این فراز را توضیحاتی است :

1- به گفته فقهاء، سلام کردن مستحب و سلام را پاسخ دادن واجب است، حاشا که آن حضرت این معنا را نداند و از او قصور و ترک اولی سر زند چه رسد به ترک واجب. پس با سلام  بر آن امام در صبح و شام، پاسخ ایشان را بر خود ارزانی داشته ایم و این خیر کثیر است که امام معصوم فردی را صبح و شام سلام گوید اگر چه حجاب در میان بوده که این فرد سلام را نشنود: تو خود حجاب خودی از میان بر خیز.

فقیهان افزوده اند؛ جواب سلام چنان بایستی باشد که گیرنده متوجه آن شود و البته چنین باشد و آثارش این است که با آن زیارت و سلام، لذت مناجات و مکالمه را می فهمیم زیرا: خداوند شنیدن جواب معصومین علیهم السلام به سلام ما را مستور کرده و در عوض نشانه اش رسیدن جواب سلام آنها این است که لذت مناجات و گفتگو با آنان را در می یابیم[1].

2- نوکران و غلامان وظیفه خدمت گذاری نزد آقا و ارباب خود دارند و بایستی هر صبحگاه و شامگاه خود را بر ارباب خویش عرضه دارند تا چه دستور فرماید و چه رخصت دهد. آن که خود را نوکر و غلام می داند شاید که در صف غلامان نوبت به خدمتگذاری او نرسیده و اجازه شرفیابی نیافته  ولی  بر وی اعلام حضور و آمادگی لازم باشد .

3- آنان که خود را سرباز می دانند خود را در صبحگاه و شامگاه آماده باش نشان می دهند. چه نیکوست خواننده این زیارت خود را سرباز آن حضرت بداند و همانند سربازان در برابر فرمانده خویش به احترام ایستاده و سلام دهد امام زمان را هر صبح شام با زیارت آل یاسین آمادگی خود را برابر فرمانده خویش اعلام نماید.

4-تجدید عهد و پیمان با ایشان در هر پگاه لازم است چنانچه در دعای عهد مذکور است. و یقینا تجدید عهد با ایشان سلامتی دین و دنیا و آخرت را خواهد داشت. و چه نیکوست که با زبان انشاء باشد گویا که حاضر است و غائب نیست و ناظر است و ساکت نیست. البته روش یاران آن حضرت است که تجدید عهد می کنند و چون رجعت بنمایند جواب سلام خویش را بگیرند.

5-منتظران در انتظار فرج هستند و در این روزگار که زمانه سخت شده بایستی صبح و شام در انتظار فرج باشیم که این دستور است [2]و سلام بر آن حضرت در هر صبح و شام نشانه انتظار فرج است زیرا  إنهم یرونه بعیدا و نراه قریبا[3]  مصداق پیدا می کند.

6- در آخر الزمان دینداری آنچنان سخت و دشوار می شود که بر کندن خار از گیاه خاردار با دست برهنه و یا نگه داشتن شعله ای آتش در پنجه  از دینداری و پایبندی به آن آسانتر نماید. تداوم دین و ایمان و عمر آن کوتاه و کوتاه و حتی به کمتر از نیم روز شود زیرا در حالی که مؤمن است روز را آغاز کرده اما تا رسیدن شب کافر شده، و شب را در حالی که مؤمن است سپری می کند اما صبح روز بعد کافر شده است[4]. حفظ دین جز با تمسک به صاحبان آن ممکن نخواهد شد و چه بهتر که هر صبح شام دین و ایمان و دنیا و آخرت خود را تثبیت کنیم با سلام بر آن حضرت که جواب سلام ایشان یقیناّ سلامتی دین را تضمین خواهد کرد.

7- هیچ انسانی نمی داند چه زمانی می میرد و کجا می میرد، صبح می کند یا نه شب را در می یابد یا نه. دستور گرفته ایم که  شب را چنان سپری کنیم که گویا به صبح نمی رسیم  و روز را چنان آغاز کنیم که به شب نخواهیم رسید[5].  در این صورت گویا که آخرین صبح و شام خود را با سلام بر امام زمان گذرانده ایم که اگر بانگ الرحیل بر آید مرگ بر ما آسان گردد.

8- اما شیعیان و موالیان ایشان که نامه اعمالشان در هر صبح و شام بر امام زمان عرضه می شود اگر در آن نیکی و ترفیع باشد، ایشان برای او دعا کند و اگر کوتاهی و نزول باشد از آن مکدر شود. این اوج محبت پدرانه است که ایشان بر فرزندان دینی خویش روا می دارد. و چه نیکوست که نامه عمل را قبل از عرضه شدن بر آن جناب در هر صبح و شام به سلام و زیارت ایشان مزین و منور کنیم[6].

9- او اسیر غیبت است و  به دور از شیعیانش در غربت است، نیازمند همدل و همراهی است که او را یاد کند، منتظر شیعه ای است که به نزد او رود و با او انس گیرد (و دریغا که بسیاری لیاقت نیافتند) همچنان که به پسر مهزیار گفت: .... از تو انتظار داشتیم شب و روز به دیدن ما بیایی[7].

10- اما آن حضرت شب و روز می گرید، می نالد و ضجه می زند که تقدیر او را از یاری جدش باز داشت و از دشمنی با دشمنانش جاگذاشت. اگر اشکش به پایان رسد، خون می بارد برای مصائب جدش سیدالشهداء و حسرت آنچه را که درمانده است[8]. پس اگر دوست دارید با او هم ناله شوید و عزادار باشید، صبح و شام به او سلام دهید و تعزیت گویید.

11- امام حسین علیه السلام پیامی برای شیعیانش فرستاد[9] و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اجابت کرد: او هر گاه آبی بیاشامد، جد غریبش را یاد می کند. شاید با این زیارت به ایشان اقتدا کنیم و از شیعیان ایشان باشیم.

12- اما او خورشید پس ابر است که انتظار طلوعش، ظهور وی و پایان هجران اوست. صبحش همان ألیس الصبح بقریب[10] و  شبش  همان واللیل اذا یغشی[11] باشد. پس چه عظیم است ظهور او که به سلامت بدمد و چه سخت است تاریکی غیبتش که بدون سلام به او به روشنی نگراید.

13- سلام در صبح شکایتی است به درگاه الهی از فقدان ماء گوارایی که با سلام دادن از نعمت ایشان متنعم می شویم:  قل ان اصبح ماؤکم غورا فمن یاتیکم بماء معین[12].

13- چه نیکوست که با سلام دادن به ایشان، خویش را به آن حضرت در هر صبح و شام بنماییم و یادآور شویم زیرا نیازمندان و درد مندان صدای او را به گوش دل چنین شنیده اند: ما در اداره کردن امورات شما کوتاهی نداریم  و شما را فراموش نمی کنیم[13].

14- سلام دادن برخاتم الاوصیاء همان سلام دادن برخاتم الانبیاست و خدای عالمیان با فرشتگان خود مستمراً بر پیغمبر سلام می دهند: إن الله و ملائکته یصلون علی النبی یا أیها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما[14]. چه خوب است ما نیز با آنان همراه شویم.  

 

پانوشت 

-برگرفته از کتاب صبح و شام: در شرح زیارت آل یاسین. نوشته سید مهدی موحد ابطحی. اصفهان: بصیر، 1392



[1]   برگرفته از اذن دخول حرم امام رضا علیه السلام: و أنک حجبت عن سمعی کلامهم و فتحت باب فهمی بلذیذ مناجاتهم. 

[2]   اشاره به این روایت معصوم است: . . . فتوقعوا الفرج صباحاّ و مساءاّ : هر صبح و شام چشم انتظار گشایش و فرج باشید. 

[3]    برگرفته از دعای عهد: همانا آنان [که ایمان به امام زمان ندارند] ظهور را در دوردستها می پندارند در حالی که ما [خوانندگان دعای عهد] ظهور را نزدیک می بینیم. 

[4][4]    امام صادق فرمود: أصبح مؤمناّ و أمسی کافراّ و أمسی مؤمناّ و أصبح کافراّ.

[5]   اشاره به فرمایش امام معصوم: و إذ أصبحت فقل لا أمسی و إذ أمسیت فقل لا أصبح. 

[6]   برگرفته از روایت امام رضا علیه السلام: أما علمت أنا معاشر الأئمه تعرض علینا أعمال شیعتنا صباحاّ و مساءاّ. فما کان من التقصیر فی أعمالهم سألنا الله تعالی الصفح لصاحبه و ما کان من العلو سألنا الله الشکر لصاحبه (بحار49/115 و27/332) 

[7]    به نقل از کتاب دلائل الامه نوشته طبری. 

[8]   برگرفته از زیارت امام حسین علیه السلام که از ناحیه مقدسة امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در دوران غیبت صغری صادر شده است: فلئن أخرتنی الدهور و عاقنی عن نصرک المقدور و لم أکن لمن حاربک محارباّ و لمن نصب لک العداوه مناصباّ فلأندبنک علیک صباحاّ و مساءاّ و لأبکین لک بدل الدموع دماّ حسرهّ علیک و تأسفاّ علی ما دهاک و تلهفاّ حتی أموت بلوعه المصاب و غصه الاکتیاب (بخشی از زیارت ناحیه مقدسه ،بحار 101/328 منقول از مزار کبیر) 

[9] برگرفته از این ابیات که به امام حسین علیه السلام منسوب است:

شیعـتی مهما شربتم مـاء عذبٍ فاذکـرونی

 أو سمـعـتم بشهـیدٍ أو قتـیلٍ فـانـدبـونی

لیتکم فی یوم عاشوراء جمیـعاً فـانـظرونی

کیف أستسقی لطفـلی فأبـوا أن یرحمـونی

شیعیـان من، هر وقت آب گـوارایـی نوشیـدیـد، مرا یـاد کنید       

یا نام شهید یا کشته ای را شنیـدید، مرا با آه و نالـه یـاد کنید

ای کاش همه شما در روز عاشورا می بودید و نگاهم می کردید

که چگونه التماس کردم کودکم را سیراب کنم اما نخواستند به من رحم کنند

(من نیز خوابی را پیش از این دیده ام که برایم یقین شد این اشعار از آن حضرت صادر شده است).

[10] برگرفته از آیه 82 سوره هود: آیا صبح نزدیک نیست؟!  برای آگاهی بیشتر به تفسیرهای روائی (مأثور) در ذیل این آیه مراجعه نمایید.

[11] برگرفته از آیه اول سروه الیل. برای آگاهی بیشتر به تفسیرهای روائی (مأثور) در ذیل این آیه مراجعه نمایید.

[12] اشاره به آیه 30 سوره مُلک. برای آگاهی بیشتر به تفسیرهای روائی (مأثور) در ذیل این آیه مراجعه نمایید.

[13] اشاره به یکی از توقیعات شریف آن حضرت: انا غیر مهملین لمراعاتکم ولا ناسین لذکرکم ( احتجاج 2/ 323 و بحار 53/175)

[14] اشاره به آیه 33 سوره احزاب. برای آگاهی بیشتر به ذیل این آیه مراجعه نمایید.

 


سلفی یا سفیانی؟ !

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/4/3:: 10:15 صبح

سلفی یا سفیانی؟ !

در اخبار رسیده درباره اوضاع بین المللی قبل از ظهور امام زمان (عج) درباره خروج سفیانی و فتنه هایی که به راه می اندازد روایات بسیاری هست: در کشورهای عربی خیزش می کند، علیه ریشه های مهدویت می جنگند، متحجر است، زخمهای کهنه صدر اسلام را می شکافد و با خون و کینه تازه نگه می دارد، .....، ....،

راستی تا به حال فکر کرده اید

  • این سفیانی می تواند نمادی از یک جریان فتنه گری باشد؟
  • این شیعه کشی که طالبانی ها، اخوان المسلمین ها، القاعده، سلفی ها، النصره، . . . به راه انداخته اند، می تواند همان تازه کردن همان زخمهای کهنه باشد؟
  • آیا شباهتهای فراوانی بین اینان و آنان نمی یابید؟
  • آیا شیعه و مکتب اهل البیت پیامبر ریشه های مهدویت نمی باشند؟

اگر شباهتهایی یافتید می توانید به سؤالات زیر نیز پاسخ دهید:

  1. آیا مهدویت یک توسعه معرفتی و شناختی نیست؟
  2. آیا ظهور موعود تبلور یک انقلاب معرفتی دیگر (بعد از انقلاب معرفتی پیامبر و امام حسین) نمی باشد؟
  3. آیا می توان فرض کرد سومین انقلاب معرفتی متعلق به همه جهانیان است؟
  4. آیا جهانیان نسبت  به سومین انقلاب جهانی معرفت چه وظیفه ای دارند؟

 

انتشار در تاریخ دوشنبه  3/4/92 توسط دکتر سید مهدی موحد ابطحی

 


شما چندمین هستید؟

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/4/3:: 9:29 صبح

شما چندمین هستید؟

-           یکی از اصحاب به امام صادق (که بر او و خاندان پاکش درود باد) عرض کرد: قربانت شوم هم خودت را دوست دارم هم دوستانت را, آقا, چقدر دوستان شما فراوانند!

-           بگو چند نفرند؟

-          بسیارند!

-          آیا شماره و تعداد آنها را می دانی؟

-          از شمارش فراترند!

-          حضرت فرمودند: اگر آن شماره ای که توصیف شده اند سیصد و اندی, تکمیل شوند خواسته شما انجام می گردد. اما شیعه ما کسی است که

1.     صدایش از بنا گوشش فراتر نرود{ فریاد نکشد یا که شنیدنش بیش از گفتنش باشد}

2.     عقده های درونی اش به بیرون راه پیدا نکند.

3.     آشکارا مدح ما را نکند{در جایی که تقیه لازم باشد}

4.     با دشمنان ما کینه توزی نکند.

5.     با عیب جویی کننده از ما همنشین نشود.

6.     با بد گویی کننده ازما ننشیند.

7.     دشمن ما را دوست نداشته باشد.

8.     دوست ما را دشمنی نکند.

-          پس با این گروههای مختلف شیعه که ادعای شیعه بودن دارند چه کنم؟

-          مشخص می شوند, از همدیکر تمییز داده می شوند و تبدیل می یابند. شیعه ما, تنها کسی است که:

1.     همچون سگان پارس نکند{ اشاره ای به آیه 176 سوره اعراف که اگر به سگ حمله کنند پارس می کند واگر رهایش کنند نیز پارس می کند}

2.     همچون کلاغ طمع نداشته باشد{ کلاغ به طمع سیر کردن خود به سوی هر آشغالی فرو می رود}

3.     نزد مردم دست گدایی و نیاز دراز نکند اگر چه از شدت گرسنگی بمیرد.

-          چنین افرادی را چگونه پیدا کنم؟

-          در اطراف و اکناف زمین دنبال آنها بگرد,

1.     آنان زندگی ساده ای دارند.

2.     خانه به دوشند.

3.     اگر در جایی حاضر شوند{ واقعیت} آنها را نشناسند.

4.     اگر حاضر نباشند کسی سراغ آنها را نگیرد.

5.     اگر مریض شوند کسی به عیادت آنها نمی رود.

6.     اگر خواستگاری نمایند به ازدواجشان در نمی آیند.

7.     چون بمیرند بر جنازه آنها حاضر نمی شوند.

8.     آنان کسانی هستند که در اموال خود با یکدیگر مواسات می کنند.

9.     در قبرهایشان به دیدار یکدیگر می روند.

10.خواسته های آنها متفاوت نیست اگر چه از شهر و دیار مختلفند[1].

راستی، شما سیصد و چندمین نفر از یاوران مهدی موعود هستید؟

[1] کتاب الغیبه, نعمانی, صص 238 و 239

 


تفرعن ! ؟

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/3/10:: 10:40 صبح

کتابچه ای با نام «در این قطعه از بهشت: راهنمای زائران امام رضا علیه السلام» به دستم رسید که آستان قدس رضوی در سال 1391 چاپ کرده است: قطع پالتویی، 304 صفحه، کاغذ گلاسه، تمام رنگی، ...

جزوه جالب و مفیدی است که اطلاعاتی عمومی و حتی نادر در اختیار زئران قرار می دهد.

ولی من به اقتضای روحیه نقادی خودم مطلبی را از این جزوه زیر سؤال می برم. تشکیلات آستان قدس رضوی به صورت نمودار شاخه ای در صفحه 177  آمده است. بالاترین قسمت این نمودار که مهمترین جایگاه این تشکیلات می باشد، چنین نام دارد: مقام منیع تولیت عظمای آستان قدس رضوی!!!!!!!!!

بی اختیار مفهوم تفرعن به ذهنم رسید. تفرعن از واژه فرعون گرفته شده و به معنای عملی است که فرد را فرعون گونه می کند. فرعون کسی بود که خودش را خدا می پنداشت، طغیان کرد،خودش را برترین می دانست و . . .

آیات زیر جنبه های مختلف تفرعن را نشان می دهند:

وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفین (یونس 85)

اذْهَبا إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی (طه 43)

إِلى‏ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ فَاسْتَکْبَرُوا وَ کانُوا قَوْماً عالین (مؤمنون 46)

إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ یَسْتَحْیی‏ نِساءَهُمْ إِنَّهُ کانَ مِنَ الْمُفْسِدینَ ( قصص 4)

فَقالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلى‏ (نازعات 24)

شما چه حسی پیدا می کنید؟

 


<   <<   6   7   8   9   10      >



بازدید امروز: 87 ، بازدید دیروز: 164 ، کل بازدیدها: 407396
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ