سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران و فتح آفریقا !

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/11/12:: 2:39 صبح

دیپلماسی برتر ایرانی باز هم موفقیت آمیز بود و اکنون به دروازه آفریقا رسیده است. آفریقا هم اکنون نزدیک 15 میلیون شیعه دارد که در کشورهای الجزایر، تونس، تانزیانیا، نیجر، گامبیا، مراکش، بورکینافاسو، صحرای غربی، ساحل عاج، اتیوپی،سودان، موریتانی، سومالی، اریتره، کومور، آفریقای جنوبی، نیجریه، مالی، سنگال، گینه بیسائو پراکنده اند. 

آفریقا چند سالی است که با سرمایه گذاری کشورهایی که رهبران عالی رتبه ایران در آرزوی وحدت با آنها بوده اند، آماج تاخت و تاز تندروهای سنی و تکفیری و سلفی (مانند القاعده، بوکوحرام، داعش . . ) شده است: نیجریه (بیشترین قربانی)، کامرون، سومالی، مالی، لیبی، سودان جنوبی، و جمهوری کنگو . گروه تروریستی بوکوحرام از سال 2009 میلادی تاکنون بیش از 13 هزار نفر را به قتل رسانده است.

اجلاس سران کشورهای آفریقایی در آدیس آبابا( پایتخت اتیوپی) از هشتم بهمن 93 آغاز به کار کرد، نماینده ایران به عنوان کشور ناظر در این اتحادیه حاضر شد و در کنفرانس مطبوعاتی نیز سخنانی ایراد کرد که البته در رسانه های داخلی ایران چندان استقبال نشد (شاید به دلیل غرق شدن در فساد فراقوه ای و سیستماتیک!).  حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در این اجلاس شرکت کرد که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در آن سخنرانی داشت. وی گفته است: «تهران از تلاش‌های کشورهای آفریقایی برای سرکوبی بوکوحرام حمایت می‌کند و ایران آمادگی آن را دارد تا با اتحادیه آفریقا برای مقابله با تروریسم همکاری کند». این یعنی:

1. صدور مشاوره اطلاعاتی و امنیتی

2. حضور مستشاری سپاه قدس

3. تحکیم روابط دیپلماتیک 

4. ساختن فرصتهای اقتصادی آینده

5. یافتن بازیگران جدید در معادلات جدید جهانی

6. کاهش ایران هراسی

7. محبوب کردن اسلام شیعی و اهل بیت پیامبر اسلام

8. معرفی ایران به عنوان الگوی دموکراسی

9. حضور نیروی دریای ارتش

و . . . 

نکته:

نیجریه پرجمعیت ترین کشور آفریقابا 160 میلیون نفر جمعیت است که تقریبا نیمی مسیحی و نیمی سنی مالکی هستند. پس از انقلاب ایران و رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی جمعیت شیعیان آن به 12 میلیون نفر رسیده است. او روحانی شیعه اهل نیجریه و رهبر «جنبش اسلامی نیجریه» و دانش آموخته رشته? اقتصاد است که در سال 1979 در پاریس با امام خمینی دیدار داشته و خود را پیرو ایشان می داند و آخرین بار امسال به تهران و قم سفر داشت. قضاوت بیشتر را پس از مرور لینکهای اول و دوم و سوم داشته باشید.

نکته ها:

- رایزنهای فرهنگی می توانند بخشی از دیپلماسی رسمی و غیر رسمی ایران باشند.

- دانشگاههایی برون مرزی مانند جامعه المصطفی العالمیه نیز سهم زیادی در این موفقیت خواهند داشت.

- شورای همکاریهای اقتصادی ایران و آفریقا می تواند با تحرک بیشتر و هماهنگی نزدیکتر با وزارتخانه های خارجه، صنایع و معادن، نفت، علوم، بهداشت، ودیگر وزارتخانه ها وبخش خصوصی ایران (چه در داخل و چه در خارج از کشور) در این موفقت سهیم گردد.

انتشار در 12/11/93 توسط دکتر سید مهدی موحد ابطحی

ایران و فتح آفریقا





بازدید امروز: 26 ، بازدید دیروز: 172 ، کل بازدیدها: 405397
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ