سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلیمانها

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/5/17:: 12:53 صبح

این شعر را قبلا آغاز کرده بودم ولی دیروز توانستم آن را تمام کنم. امیدوارم امشب آن را در محضر سیدالشهداء علیه السلام در حرم ایشان بخوانم، شاید تکانی بخورم، شاید بسوزم، شاید سوختن موجب استحاله من شود، از نظر فقهی استحاله یکی از راههای پاک شدن به شمار می آید.

 

سلیمانها

ألا ای سـاربـان از مـا بـبـر مـا را بـیـابـانهـا

نبینـد کس اسیـری را به حـال این سلیـمانهـا 

کویرستان و دشتـستان بِـبَر کودک، بِـبَر نسوان

مبـاد بر ما نگاهـی از چنان حیـوان و شیطـانها 

مزن شلاق مزن سیلـی ببیـن بشنـو فغان از ما

بزرگ و خُـرد زن و بچـه همه افتان و خیـزانها

مزن نیزه به ­پای و­ پشت مدارا کن نه با یک­ مُشت

ملائـک همره و­ حیران کُند با ما نوازشها فراوانها

نبـر مـا را به بـازاری کـه آزارد از آن خــواری

زند آتش به جان ما از آن چشمان و انگشـتانها

ز مهر و مه قمر برتر پس و پیشش مبر دیگر

چو سنگـی می رسد بر ­سر شود پاره گریبـانها

مگو دشنام مکن زخمی زبانت شد چو ­شمشیری

گل و بلبل به یک دردنـد امان از درد و درمانها

منم بودم از­ آن نسوان که پیغمبر نوازش کرد

نه بر زنجیر نه با ریسمان به دست و پا گریبانها

غـلام مـا کجـا بـوده بـریـزد اشـکُ از دیـده

بشـوید غربت از چهـره ز خـاک این بیـابانـها

حسینم وا حسینم وا حسینا

مفاعیلن ×4 (بحر هزج مثمن سالم)


انتشار در جزیره علم در تاریخ 17/5/93 توسط: دکتر سید مهدی موحد ابطحی


 


آدم شدن

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/5/16:: 5:26 عصر

می خواستم ماه رمضان امسال آدم بشوم. چند ماه قبل درخواست داده بودم که اگر بشود به عنوان پزشک در ماه رمضان به عراق بروم تا شاید در جوار ائمه عراق کمی تا قسمتی آدم بشوم. نشد که نشد. ایام و شبهای رمضان را گذراندم خبری نشد که نشد. خودم که خودم را خوب می شناسم. کمی تا قسمتی نا امید شده بودم که چند روز پیش زنگ زدند آماده شو برای پرواز به نجف. فهمیدم خیلی مغرور بوده ام و حالا قراره یک چشمه ای از حضرات معصومین نشانم دهند.

حالا کربلایم کربلا. گرم و داغ و خلوت، شاید بتوانم از باب الحسین وارد شوم و آدم شوم.

راستی قضیه جالبی از باب الحسین دارم که خواندنی است:

یکی از دستخطهای مرحوم صاحب مکیال را می خواندم: ایشان خوابی را از یکی از منبری های زمان خودش یادداشت کرده بود: خواب می بیند صحرای محشر است و او به دیوار یبلند می رسد. دنبال در و دروازه اش می گردد تا به دربی می رسد که دو نفر حاجب داشت و مانع شدند و گفتند این دری نیست که تو وارد شود. وی دیوار را ادامه می دهد تا می رسد به دری که پهنایش هزار هزار ذراع بود و ابدا حاجب و دربانی نداشت و بالای آن نوشته بود: هذا باب الحسین.

دعاگوی آنهایی هستم که اگر می توانستند التماس دعا می گفتند.

انتشار در جزیره علم در تاریخ 16/5/93 توسط: دکتر سید مهدی موحد ابطحی

 

پانوشت:

مرحوم آیه الله سیدمحمد تقی موسوی اصفهان نویسنده کتاب مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم بود که به دستور امام زمان (عج) کتابی می نویسد و نامش را نیز آن حضرت تعیین می کنند. این کتاب به عربی است ولی ترجمه های فارسی و . . . نیز دارد.


درس گرفتن

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/5/13:: 6:56 صبح

درس گرفتن مهمتر از درس خواندن است.

در بیمارستانی کار می کنم فوق تخصصی ویژه بیماریهای خون و سرطان به عنوان پزشک کشیک و به عنوان مشاور معنوی-مذهبی در تیم مراقبتهای تسکینی (پالیتیو)، این بیماریها سخت و صعب العلاجند بلکه لاعلاجند. آمار مرگ و میر نیز بسیار بالاست (البته در این سالهای اخیر میزان مبتلایان نیز افزایش یافته است).

قبلا درس مهمی گرفته بودم که در اینجا تکرار می شود:

این بیمارستان مانند یک دانشگاه است، مهم نیست چقدر درس خوانده ایم (در حد فوق تخصص، در حد فلوشیپ، در حد تخصص، در حد عمومی. . )، اصلا مهم نیست کسانی که به چنین بیمارستانی وارد می شوند، درس خوانده اند یا نخوانده اند (از بیمار و همراهان گرفته تا ملاقات کنندگان تا کارکنان و . . ). مهم این است چقدر درس گرفتیم و چقدر درس خواهیم گرفت، بالاخره هر درس و مدرسه و دانشگاهی، یک امتحان و آزمونی دارد. خدا کند در امتحان قبول شویم.

انتشار در جزیره علم در تاریخ 13/5/93 توسط: دکتر سید مهدی موحد ابطحی

 

 


پانوشت:

بیمارستان فوق تخصصی سیدالشهداء علیه السلام اصفهان

در پگاه دوشنبه در پاویون بیمارستان نوشتم.

 


توصیه به مبارزان فلسطینی

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/5/1:: 12:11 صبح

توصیه به مبارزان فلسطینی

پرتاب راکت (با اثر تخریبی کم و شانس کم نفوذ به فضای مناطق صهیونیستی) باید هدف دار و تأثیر گذار باشد. از این رو اگر راهبرد قطع مبادی ارتباطی سرلوحه مبارزان قرار گیرد، می تواند اثرات مخرب و فرساینده ای بر رژِیم صهیونیستی بگذارد. مثالهای زیر روشن کننده اند:

  1. هدف قرار دادن فرودگاهها به حدی که ترس از نشستن هواپیما آنها را به تعطیلی بکشاند. 
  2. هدف قرار دادن بنادر به حدی که ترس ایجاد شده تخلیه و بارگیری مسافر و بار را متوقف کند. 
  3. هدف قرار دادن مراکز مخابراتی و اینترنتی (مانند گیرنده های ماهواره ای، فیبرهای نوری، دکلهای مخابراتی، . .. ) به طوری که ارتباط تلفنی و تلویزیونی و رادیویی و داده ای با جهان خارج قطع گردد.
    انتشار در جزیره علم در تاریخ 31/4/93 توسط: دکتر سید مهدی موحد ابطحی

 


داعش و مانند آن: کافر، مرتد یا مسلمان؟

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/4/31:: 11:37 عصر

داعش و مانند آن: کافر، مرتد یا مسلمان؟

گروههای تکفیری و سلفی و داعش و مانند آن که مسلمانان و غیرمسلمانان را کشتار می کنند، بدنشان را تکه تکه (مُثله) می کنند، به زنان تجاوز می کنند، آتش می زنند، خراب می کنند، مساجد را تخریب می کنند، زیارتگاههای مسلمانان و سایر ادیان را ویران می کنند، و . و . و. آیا مسلمانند؟!!

وقتی که داعش اعلام می کند کعبه را خراب می کند، چگونه می توان مدعی شد که می توان برای رسیدن به اتحاد دنیای اسلام، از اختلافات عقیدتی عبور کرد چون همگان اعتقاد به قرآن، اعتقاد به پیامبر، اعتقاد به خداى واحد، اعتقاد به کعبه ى واحد و اعتقاد به قبله ى واحد دارند! چرا هنوز برخی نمی فهمند[1] که ایمان و کفر یا حب اهل البیت و دشمنی اهل البیت قابل جمع نیستند!؟

از علما انتظار داریم پایه و اساس اعتقادی این گروهها را تحلیل کنند، ماهیت پلید آنها را آشکار نمایند و حکم شرعی درباره اقدامات آنها صادر کنند. البته برخی علمای شیعه نسبت به این جریانهای تکفیری و ارتدادی موضع گرفته و برخی فتوا نیز صادر کرده اند اما خبری از استدلالات قوی عقلی و قرآنی در آنها نیست، در جهانی که غیر مسلمانان نیز مشتاق فهمیدن چنین استدلالهایی هستند.

در نوشتار زیر، عملکرد این جریانهای تروریستی تکفیری را بر اساس معیارهای بدست آمده از صریح آیات قرآن و روایات متواتر مورد قبول سنی و شیعه تحلیل می کنم:

1.       کشتن عمدی انسانهای بی گناه مهمترین گناهی است که خدا در قرآن وعده عذاب جهنم داده است[2].

2.       فساد کردن در زمین شامل قتل، غارت، تجاوز، وحشی گری، مثله کردن اجساد، شکنجه، سوزاندن خانه ها و مزارع، تخریب اماکن مذهبی، آواره کردن، و و و و و می شود. بر اساس آیه سوره[3]، چند عملکرد جزو اعمال شیطانی (ضد خدایی) محسوب می شوند که ارتکاب آنها جرم بوده و مجازات دینی نیز به دنبال دارد. بدترین این عملکردهای شیطانی؛ فساد کردن در زمین است که در حوزه فقه و حقوق اسلامی با واژه مفسد فی الارض شناخته می شود و حکم وی اعدام می باشد. آیا این تروریستها در زمین فساد نمی کنند؟! آیا آنها هرجا می روند اصلاح می کنند؟! فساد در مقابل اصلاح است که مقامی والا دارد آن چنان که یکی از شؤونات پیامبری محسوب می شود[4].

3.       مجازات مفسدین فی الارض چند درجه دارد: درجه شدیدتر، کشتن است، درجه شدید، به دار آویختن است، درجه متوسط، قطع دست یک طرف و پای طرف دیگر است، درجه خفیفتر بیرون کردن آنها از سرزمینشان می باشد. این مجازات صریح آیه قرآن است [5].

4.       بر اساس آیه سوره[6]، اگر پیامبر در غدیر خم سال دهم هجرت اعلام نمی کرد که علی بن ابیطالب از طرف خدا جانشین او می باشد، زحمات 23 سال رسالت و تبلیغ دین اسلام از وی پذیرفته نمی شد. یقیناً او برترین خلایق بود، پس هیچ مسلمانی بالاتر از او نیست که خدا بخواهد اسلام بدون علی را از وی بپذیرد در حالی که اسلام بدون علی را از پیامبر اسلام و حبیب خودش نپذیرفته است. حال این گروههای تکفیری و سلفی و داعش و تروریستهای مسلمان نما چگونه اند؟ آیا اسلامشان همراه با ولایت علی است یا نه؟ آیا تبیلغ ولایت علی را می کنند یا نه؟جواب منفی است یعنی اسلام اینها مورد قبول خداوند نبوده و نیست و نخواهد بود.

5.       بر اساس آیه سوره شعرا[7]، مودت و دوست داشتن واقعی اهل بیت پیامبر مزد رسالت ایشان است که خدا بر گردن همه مسلمانان گذاشته است[8] یعنی ترک آن یا دشمنی با اهل بیت یا توهین به ایشان کوتاهی در مسلمانی است و مجازات اخروی دارد بلکه اگر بی اعتنایی به این اصل در حد دشمنی باشد، بنا به فتوای علمای شیعه وی ناصبی است و از دین خارج است یعنی نجس است، نباید با دست تر به او دست زد و الا باید دست را آب کشید. حال این تروریستهای مسلمان نما چندبار تهدید به خراب کردن مزار امامان شیعه که جزو اهل بیت پیامبر هستد، کرده اند؟ آیا به آنان توهین نکرده اند؟ آیا این تهدیدها جزو دوست داشتن خویشان پیامبر اسلام است؟

انتشار در جزیره علم در تاریخ 30/4/93 توسط: دکتر سید مهدی موحد ابطحی

[1]بیانات رهبر فرزانه ایران در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهاى اسلامى در 6 خرداد 1393

[2]المائدة : 32   مِنْ أَجْلِ ذلِکَ کَتَبْنا عَلى بَنی إِسْرائیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَیِّناتِ ثُمَّ إِنَّ کَثیراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِکَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ.

[3]المائدة : 33   إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ.

[4]هود : 88   قالَ یا قَوْمِ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلى‏ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّی وَ رَزَقَنی‏ مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَ ما أُریدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلى‏ ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ إِنْ أُریدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفیقی‏ إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنیبُ.

[5]المائدة : 33   إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ.

[6]المائدة، 67: یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ.

[7] سوره شورا، آیه 23: ذَالِکَ الَّذِى یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْألکمُ‏ْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فىِ الْقُرْبىَ‏ وَ مَن یَقْترَفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ.

[8] گفتنی است محبت و مودت به اهل بیت پیامبر اسلام برای غیر مسلمانان نیز سودمند است و آنها بر حسب معرفت و خلوصشان در اینکار بهره می گیرند و شاید هم توفیق یابند که مستبصر شده و به دین اهل بیت بگروند. روایات متعددی از معصومین علیهم السلام موجود است که بر این مطلب گواهی می دهند.


<   <<   11   12   13   14   15   >>   >



بازدید امروز: 72 ، بازدید دیروز: 164 ، کل بازدیدها: 407381
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ