بی غیرتی، اما برای دیگران!!
ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 90/5/28:: 5:50 عصردکترسیدمهدی موحدابطحی
زنی وفادار دارید و شما نیز به همسرتان وفادار بوده اید.
تصور کنید:
یک روز مردی زنگ منزل شما را به صدا در می آورد. درب را باز می کنید. می گوید: زنم نمی تواند باردار شود، اجازه بدهید خانمتان را باردار کنم تا بچه ای برای ما بیاورد؟
چه حسی دارید؟
صورتتان قرمز می شود؟
رگهای گردنتان ورم می کند؟
رگ غیرتتان برجسته می شود؟
آیا می توانید خودتان را کنترل کنید؟
دست روی آن مرد بلند نکنید؟
ناسزا نگویید؟
..........
جملات بالا بیانی عامیانه، غیرپزشکی، غیرفقهی، و غیرتخصصی از واقعیتی است که هم اکنون در جامعه ایرانی و غیرایرانی روی می دهد.
واقعیتی که، برخی فقیهان و مراجع اجازه داده اند!! حتی قانونی برای آن نیز درست کرده اند!! و متخصصان باروری و ناباروری آن را انجام می دهند!!
قضیه این است:
به جای این که مردی سراغ شما بیاید، مراکزی به نام «ناباروری و باروری» یا «رویان» واسطه کار می شوند!
به جای آن که قضیه به ارزانی و آسانی تمام شود، زوجین هزینه گزافی به این مراکز می پردازند و عده بسیاری تأمین می شوند!
برای تشویق زن شما به این کار، معاینات و آزمایشاتی رایگان از وی انجام می شود و پول خوبی از زوجین نیز دریافت می کند!
برای لوث نشدن قضیه در زایشگاه، گواهی ولادت به نام زن نابارور صادر می شود!
اسمش هست: رحم جایگزین یا رحم اجاره ای یا رحم کرایه ای!
دو سؤال مهم:
1. چرا خود علماء یا متخصصان به زنانشان اجازه نمی دهند از نطفه دیگری باردار و شکمشان برآمده گردد؟
2. آیا نباید آنچه را برای خودمان نمی پسندیم، برای دیگران هم نپسندیم و تجویز نکنیم؟
اما می شد از زنی مطلقه یا بیوه برای این کار استفاده کرد و او را صیغه کرد.
حقیقت این است که
1. نازایی یک بیماری است اما اجاره یا کرایه رحم درمان نازایی زن نیست زیرا با اجاره کردن رحم برطرف نمی شود و همچنان زن نازا، نازا خواهد بود:
پس نمی توان با تمسک به برخی از ادله فقهی مانند اصل الضروره آن را تجویز کرد.
2. زوجین نابارور استثمار کننده عملکرد زن جایگزین هستند تا به هدف خود (داشتن بچه) دست یابند: یعنی هدف وسیله را توجیه کرده است: دیگری از زن اجاره ای بچه پیدا کند اما نتواند مادر وی باشد، چیزی که در قرارداد مذکور است، مراجع تجویز کرده اند و قانون آن را نادیده می گیرد.
3. زن اجاره ای استثمار شده است: گویا مردی ندارد! آیا چنین مسأله ای از مصادیق آیه و لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن نمی باشد؟
چنان نوشته ام که ناراحت شوید تا ارزش فرمایش امام حسن مجتبی علیه السلام را دریابید:
«نپسند برای دیگران، آنچه را که برای خود نمی پسندی»
این مطلب با رحم اجاره ای: چالشی برای فقاهت ارتباط دارد.