سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرآن و نظریه فقر بخش دوم

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/11/9:: 3:0 عصر

QURAN AND THE THEORY OF POVERTY part two

Mahdi Movahed-Abtahi

In htis study, I`m boun over the following epistemic principles and methodology:

 Epistemology

1.      I belive that the Quran is recited scripture from the God (Allah) in its terms and meanings without any interference by the prophet Muhammad (PBUH) or by the Gabriel.

2.      The tradition received from the prophet Muhammad and his Ahl al-Bayt (PBUH) explain and describe the explicite text of the Quran and do not oppose it.

3.      The Quran is the biggest Arabic Gramer text while it vslidates others.

4.      In the philisiphical hermeneutic of the Quran, non Quranic usages can not inflict itself on the Quran.

5.      This study aims to interpretate pverty from the Quran, not to explore the author`s intention or to pronounce an ultimation.

Methodology

1.      This study thematically interpretates the Quran in four levels:

2.      Through semantic approach, I gather all verses containing the term of poverty and its antonyms, sunonims and similars. In this level, two other original studies; ‘Islam`s economic view’ and ‘sociology in the Light of Islam’ are necessary (not in the current study).

3.      Etymologicaly, I will prefer the meanings used in the Quran –named as mofrada`t al-Quran-over those meanings explored from Arabic etymological texts.

4.      I will analysis the content of the verses, using ‘classification of the verses’ instead of ‘coding and themating’.

5.      If content analysis and semantic approach do not explore the Quranic massage, I will conceptually analysis to understand the Quranic massages.

6.      Finally, I will represent the Quran`s view on the poverty via an inference reasoning.

بخش دوم: اصول قرآن پژوهشی درباره فقر

در تحقیق حاضر، اصول معرفتی و روش شناختی زیر رعایت خواهند شد:

اصول معرفت شناسی

1.        بر این باورم که قرآن یک متن قرائت شده از خداوند بوده (هم معنا و هم الفاظ) و ساخته و پرداخته پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نبوده است.

2.        روایات رسیده از پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل البیت النبوّه علیهم السلام در تبیین و توصیف نص قرآنی است و با آن معارض نمی باشد.

3.        قرآن بزرگترین کتاب ادبیات عرب است که درستی دیگر کتب ادبیات عرب باید با آن سنجیده شود.

4.        هدف این تحقیق؛ کشف مراد الهی یا حجیت نتیجه گیری آن نمی باشد بلکه ارائه «فهم درست قرآنی از فقر» هدف می باشد.

روش شناسی

1.        این تحقیق یک تفسیر موضوعیِ مسأله محور است که به صورت ترکیب چند نوع پژوهش زیر انجام می گیرد.

2.        یک پژوهش معنا شناختی برای یافتن واژه های مرتبط با فقر (هم معنا یا متضاد) انجام می گیرد به طوری که تمام آیات متضمن این واژه ها را استقراء شود. البته پژوهش درباره نظریه اقتصادی قرآن و جامعه شناسی قرآنی نیز لازم هستند که در این مقاله به طور گذرا (و نه به صورت یک تحقیق اصیل) به آن پرداخته می شود.

3.        از کتب لغت عرب و کتب دیگری که زیر عنوان مفردات القرآن شناخته می شوند، برای ریشه یابی معنای لغات فوق استفاده می شود ولی بنابر یک اصل مهم معرفت شناسی در فهم قرآن، معنای استعمالی عرب بر معنای استعمالی نصّ قرآن ترجیح داده نخواهد شد.

4.        وقتی که تمام آیات و عبارات قرآنی جمع آوری و معنا شدند، یک پژوهش از نوع تحلیل محتوای کلاسیک انجام می گیرد و عبارت «دسته بندی آیات» معادل «کد دادن و موضوع بندی» (در تحلیل محتوا) خواهد بود.

5.        در صورتی که یافته های مفردات القران و تحلیل محتوا نتواند پیام قرآنی را آشکار نماید، از روش تحلیل مفهومی به عنوان روشی ماهیت شناختی برای درک درست از مفهوم اصلی واژه یا عبارت قرآنی استفاده خواهد شد.

6.        استنتاج از یافته های متعدد این پژوهش به عنوان نظریه قرآن درباره فقر ارائه خواهد شد.





بازدید امروز: 125 ، بازدید دیروز: 76 ، کل بازدیدها: 422269
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ