سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهمان ویژه مسقط

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/8/18:: 1:35 صبح

مسقط پایتخت کشور عمان است، کشوری که سلطان قابوس به نام خود کرده است. سلطان قابوس و عمان در ادبیات دیپلماسی خارجی و حتی داخلی ایران به تازگی نام آشنا شده اند: رابط و دلال و کانال و . . بین ایران و آمریکا.

از امروز یک شنبه 18 آبان 93 مذاکرات سه جانبه ظریف و اشتون و کری در مسقط برگزار می شود. بررسی مکانهای برگزاری نشستهای طرفین یا برخی از طرفین مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 نکته های ارزشمندی را به بار می آورد. آنها از شهرهای مهم در جهان دیپلماسی و مذاکره و تعامل شروع شدند (ژنو) و حال پس از گردشهای زیاد به مسقط رسیده اند. یعنی مواضع طرفین به هم نزدیک شده و قرار است اتفاقی بیافتد.

نکته دیگر واسطه گری عمان در روابط ایران و آمریکاست که از سالها پیش شکل گرفته و هم اکنون نیز از طرح رسمی آن بیم ندارند زیرا به حد کافی افکار و فضای دو جامعه برای پذیرش این رابطه آماده شده اند. بنابراین، نشست مسقط مهمان ویژه ای نیز دارد: تبادل نامه رسمی و کتبی بین سران ایران و آمریکا. گزافه نمی گویم. می توانید صبر کنید و از خدا طول عمر بخواهید تا در ماههای آینده رسماً تأیید شود.

حال به این نتیجه می رسیم که:

1. مذاکرات هسته ای قرار است به نتیجه برسد، هر دو طرف هم می خواهند.

2. مذاکرات هسته ای با اعلام موضع رسمی دو کشور نسبت به برخی ادعاهای طرف مقابل گره خوره است. مانند:

- اعلام اشتباه بودن حمله به طبس

- احترام به حقوق دیپلماتها در کشورهای دیگر (بیانی لطیف تر از اشتباه بودن تسخیر سفارتخانه یک کشور)

- تغییر موضع نظام نسبت به محکومان سیاسی داخل کشور

3. مدیریت فضای اجتماعی هر دو جامعه نیاز به فراست خاصی است، که هر دو طرف مشغول اجرای آن هستند.

4. تغییر موضع نظام نسبت به متهمان آشوبهای انتخابات مدتی است که آغاز شده و از طریق کانالهای متعددی پیگیری می شود به طوری که هزینه حیثیتی و سیاسی آن به حداقل برسد. یکی از معروفترین این کانالها، نامه نگاری ها و سخنرانی ها و اظهار نظرهای یکی از نمایندگان شهر تهران در مجلس شورا می باشد.

5. مذاکرات هسته ای با به دوش کشیدن بخشی از بار مبارزه با تروریسم در منطقه (توسط ایران) گره خورده است.

6. تحریمهای ایران اگرچه ظالمانه اند و ادعا می شود که بی تأثیر بوده اند، اما سالهای سال این کشور را به عقب برده اند. البته این عقب افتادگی تأثیر مستقیم تحریمها نیست بلکه نتیجه فساد ساختاری در همه زمینه هاست که ایران را زمین گیر کرده و به راحتی بهبود نمی یابد آن چنان که ارزشهایی که قیام ایرانیان برای آنها در سال 57 به نتیجه رسید، امروز زیرپای بسیاری به ویژه همین مفسدان و فاسدان و فساد خواهان لگدمال شده است. این خطری است که رهبری به فراست دریافته و به فراست در پی برون رفت از دستآویز شدن آن (توسط معاندان داخلی یا خارجی) است. به همین خاطر، باید که ایشان نامه بنوسید و نامه دریافت کند تا این مملکتی که نام اهل بیت علیهم السلام را در سراسر جهان بلندآوازه کرده، کمر راست کند و نفس راحتی بکشد.

به امید به نتیجه رسیدن انتظار منتظران و ظهور موعود همه ادیان. آمین.

انتشار در جزیره علم در تاریخ 18/8/93 توسط: دکتر سید مهدی موحد ابطحی

 

 

 





بازدید امروز: 90 ، بازدید دیروز: 142 ، کل بازدیدها: 405142
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ