سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیپلماسی برتر

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/10/25:: 6:0 عصر

 

دیپلماسی برتر

ایران اگر تدبیر داشته باشد می تواند ضمن گنجاندن اصول خود در سیاستی معتدل، نقش بیشتری را در منطقه و بلکه در جهان ایفا کند. کاندید شدن یکی از مقامات ایران برای دریافت جایزه صلح نوبل دور از ذهن نیست.

1. دستگاه دیپلماسی ایران باید مقامات لبنان را قانع کند تا هویت عاملان و حامیان انفجار مقابل سفارت ایران را به طور رسمی اعلام کرده و گزارشی نیز به سازمان ملل متحد ارائه دهد. شاید سفر وزیر امور خارجه ایران به بیروت در همین راستا باشد. نتیجه این اقدام، علنی شدن ماهیت تروریستی حامیان گروههای تکفیری و سلفی و جهادی سنی مذهب است.

2. اقدام فوق این فرصت را برای روسیه فراهم می کند تا مدارک موجود علیه حامیان انفجار در  روسیه را کامل کرده و آنها را به عنوان تروریست به شورای امنیت سازمان ملل معرفی نماید. سفر برخی مقامات روسیه به ایران و لبنان یا سفر مقامات ایرانی به روسیه می تواند این گزینه را تقویت کند.

3. رابطه قوی اما پشت پرده ایران و کشور عمان بازوی دیگراین دیپلماسی است. عمان عضو شورای همکاری کشورهای خلیج فارس است و می تواند مانع از حمایت این شورا از عربستان و در نتیجه مانع آرایش نیروهای واکنش سریع موسوم به سپر جزیره در مرزهای عراق با عربستان شود. شاید سفر وزیر کشور یا وزیر دفاع ایران به این کشور چنین نتیجه ای را بدست دهد.

4. امارات عربی متحده به شدت به رفع تحریمهای ایران و گشایش تبادلات اقتصادی با ایرانیان نیاز دارد اما مقامات ایران می توانند با تأخیر در گشودن روابط اقتصادی، به آنها بفهمانند که تأمین امنیت منطقه پیش شرط گسترش روابط اقتصادی با امارات است تا از حمایت آشکار و پنهان از عربستان سعودی یا همصدایی با وی در شورای همکاری خلیج دست بردارند.

5. ادامه و ارتقاء همکاری اطلاعاتی-امنیتی ایران و آمریکا در مبارزه با تروریسم به ویژه گروه القاعده و گروههای تکفیری در عراق و شام و کردستان می تواند ضمن افزایش حاشیه امنیت برای منافع آمریکا و ایران، تهدیدهای بالفعل ضد امنیت ایران را نیز کاهش دهد. جلسات مشترک مقامات نظامی ایران و آمریکا در بغداد یا در مسقط را می توان نشانه موفقیت این دیپلماسی دانست.

 





بازدید امروز: 58 ، بازدید دیروز: 69 ، کل بازدیدها: 407108
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ