سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لاریجانی = پیک

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/10/3:: 11:18 عصر

علی لاریجانی رئیس قوه مقننه ایران در زیر لوای گسترش مناسبات و رایزنی های دیپلماتیک سفر می کند ولی در سالهای اخیر حامل پیام رهبری ایران (شفاهی؟ کتبی؟) به برخی کشورها نیز بوده است:

1.      وی ابتدای دی 93 به عراق، سوریه، و لبنان سفر کرد (به همراه علاالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امو خارجه، حسین قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه، حسین شیخ الاسلام مشاور بین الملل رییس مجلس) تا چنین پیامی را به سران این کشورها و کانونهای قدرت در آنجا ابلاغ نماید. تقویت محور مقاومت در منطقه، بازیگری قوی تر در تعاملات منطقه، دهن کجی به ترکیه و کشورهای ائتلاف علیه داعش، و کاهش ایران هراسی ایجاد شده توسط اعراب منطقه از نتایج این سفر می باشند:

a.      در سوریه با « بشار الاسد» رییس جمهوری ، « محمد جهاد لحام» رییس مجلس ملی  و « وائل الحلقی» نخست وزیر  و سران گروه های فلسطینی مقیم سوریه دیدار و گفت و گو کرد. 

b.     در لبنان با « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله،« نبیه بری» همتای لبنانی ، « تمام سلام» نخست وزیر لبنان ، « سمیر مقبل» وزیر دفاع، « رمضان عبدالله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و دیگر مسئولان گروه های فلسطینی مقیم لبنان دیدار کرد. پیامی که در لبنان بسیار سریع جواب داد و جریان المستقبل و حزب الله سر میز مذاکره قرار گرفتند. البته هنوز خبری از دیدار مشترک لاریجانی با سران این جریانها اعلام نشده است.

c.      در عراق با مراجع سه گانه نجف، سلیم الجبوری رئیس مجلس، فواد معصوم رییس جمهور، حیدر العبادی نخست وزیر، ابراهیم الجعفری وزیر خارجه و عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی در بغداد دیدار کرد.

2.     وی روز جمعه 28 آذر 93 به کشور جیبوتی همسایه آفریقایی یمن سفر کرد برای افتتاح ساختمان جدید پارلمان آن کشور که با پول ایران (توسط دو شرکت استراتوس و شرکت سیما چوب) ساخته و تجهیز شد وی با مقامات چندی از آن کشور و برخی مدعوین از دیگر کشورها دیدار کرد! (البته کسی هنوز نگفته که وی پیامی برای رئیس انقلابیون یمن یعنی عبدالملک الحوثی برده است). وی از ناو جماران نیروی دریایی ارتش نیز بازدید نمود زیرا دزدان دریایی سومالی در سالهای اخیر این توفیق را برای نیروی دریایی ایران فراهم کرده اند تا بارها از این تنگه ها بگذرند. جیبوتی و یمن دو کشور استراتژیک در تنگه باب المندب هستند: تنگه ای که با جزیره بریم (تحت مالکیت یمن) به دو آبراه شرقی به عرض 3 کیلومتر و عمق 30 متر و آبراه غربی (حد فاصل جزیره بریم تا بندر رأس سیان در جیبوتی) به عرض 25 کیلومتر و عمق حداکثر 310 متر (تقریباً هم عرض تنگه هرمز). کانال سوئز بدون این تنگه اهمیت خود را از دست می دهد. جیبوتی کشوری با 8 ملیون نفر جمعیت، با 90 درصد مسلمان سنی، 23 هزار کیلومتر مربع وسعت، زبان رسمی فرانسوی! که از برکات سفر رئیس جمهور نهم و دهم حذف ویزا بین ایران و جیبوتی بوده است! ه

لاریجانی+پیک





بازدید امروز: 81 ، بازدید دیروز: 69 ، کل بازدیدها: 407131
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ