سفارش تبلیغ
صبا

بحران قطر: حسادت فوتبالی

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 96/3/24:: 4:45 عصر

اختلاف عربستان و برخی کشورهای عربی با قطر را نباید صرفا سیاسی و امنیتی دید: قطر میزبان بازیهای المپیک فوتبال در سال 2022 خواهد بود و سیل عظیمی از درآمدها و سرمایه گذاریها را در خود هضم خواهد کرد، واقعیتی که عربستان را مکدر کرده است زیرا جنگ با یمن به عربستان ثابت کرد و نشان داد که پول ترسو است و سرمایه گذار از کشور ناامن می گریزد! هزینه های زیاد این جنگ باعث شده عربستان به دنبال تضعیف رقبای خود باشد و به اشکال مختلف میزان سرمایه گذاری در کشورهای رقیب را کاهش دهد. جنگ نفتی با ایران در سال 2015 و 2016 و رقابت پتروشیمی با ایران در سال 2107 و 2018 اینگونه بوده اند. اختلاف افکنی بین قطر و دیگر کشورهای عربی نیز در همین راستا می باشد. بهانه «حمایت قطر از تروریسم» طنزی است که هیچکدامشان و حتی خود قطر نیز جدی نگرفته و همگی خودشان را مبارز با تروریسم می دانند. اگرچه ترکیه این طنز را جدی گرفته اما به عنوان فرصتی برای حضور نظامی در خلیج فارس و فشار بر ایران (و در عوض امتیاز گرفتن از غربی ها) و به چرخش درآوردن اقتصاد خویش. 

مقالات زیر را مرور کنید:

2022 World Cup in Qatar under threat as Saudi Arabia joins blockade

Five Arab nations cut diplomatic ties with Qatar as pressure mounts on 2022 World Cup hosts


آتش به اختیار؟!

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 96/3/20:: 1:19 صبح

آتش به اختیار؟

یا آتش بی اختیار؟

یا تیغ اندر کف زنگی مست؟!!!!!!

در هرصورت، شمارش معکوس آغاز شده است!


The First Muslim was a Lady

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 96/3/16:: 5:32 صبح

 The first Muslim was a Lady not a man! The great economic supporter from the last heaven religion was a Lady! She was the first woman honored by title "OmmolMomenin"! She was the first wives of the last heaven religion! Oh, she was Khadijeh!

The day 10 of Ramadan is her anniversary, and writing about her attempts is acknowledged but I aim to explore many challenges faced after her death

She was a 25 or 28 years old virgin when married the prophet Muhammad. She has known not only as a widow! but also as a mother of many daughters whose their father was a pagan! I sorrow and cry from these accusations to my mother! Are you not anguish from these harsh libels?

History of Islam has narrated the above and many other published false statements that were damaged to Khadijeh`s reputation. Aisha -another Muhammad`s wife- was the great fighter against her. In the following, I discuss many critical clues that explore jealousy of Aisha and her followers (known as Sunni scholars):

 


کاخ نشین نی ام!

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 96/3/14:: 3:13 عصر

سالروز امام راحل است، کسی که به ساده زیستی می شناختندش ولی در مرقدی کاخ گونه زیارتش می کنند!

پرسید: نمیایی بریم مرقد؟

گفتم: کاخ نشین نیستم!

گفت: منظورت چیه؟

گفتم: مرا با کاخ نشینان رفت و آمدی نیست!

گفت: کدام کاخ نشین؟

گفتم: کاخ مرقد امام کوخ نشینان!

از هشیاری ما لرزند به خود کاخ نشینان

 

 

ما کوخ نشینان مستی قدرت که نداریم (با اقتباس از صائب تبریزی)

دهانش باز ماند، چشمانش گرد شد، ابروانش در هم پیچید،

گفت: خودشان که ساده زیست بودند!

گفتم:

واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند

چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند(حافظ شیرازی)

گفت: مرقد را برای بازدید مقامات خارجی اینجور بازسازی کرده اند!

گفتم: 

یک موی سر این کوخ نشینان و شهید دادگان به همه کاخ ها و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد (خمینی کبیر)

گفت: زیادی گیر میدی!

گفتم:  

کاخ نشینان وطن ژولیده اند
همچو شبهای دگر خوابیده اند

آسمان شهر خون ها باریده است
غرش ظلم را مگر نشنیده اند

گرگ ها مست بزم خون گشته اند
ملت مظلوم ما غم دیده اند
(حمزه محمودی، شاعر افغان)

گفت: شما به نیت کوخ نشینان بیا!

گفتم:

اســرار نظام را نـه تـو دانـی و نـه رهبر

حل نشود سر معما گر تو بخوانی همه از بر

هـسـت بازیچه این کاخ، کوخ نشینان را تو نگر 

گـر پـرده بر افتد نی کاخ ماند و نه مرقد (با اقتباس از ابوسعید ابوالخیر)


نمازجمعه: ویترین یا تریبون؟

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 96/3/13:: 10:44 عصر

نمازجمعه را نمازی عبادی سیاسی می خوانند! یعنی هم برای خداست و هم برای خدا نیست! یعنی دین از سیاست جداست!

به هر حال، سؤالم این است: محتوای خطبه های پیش از نمازجمعه چه باید باشد؟ آیا کانال خبرپراکنی ستاد اقامه نماز جمعه و کانون ائمه جمعه کل کشور است؟ آیا نماگر وضعیت درون جامعه ایران است؟ 

به نظرم نماز جمعه و خطبه هایش نماگر تحلیل کلان از «امر اجتماعی» باید باشند، تحلیلی که هم موجب انداز نمازگزاران و امامان شود و هم موجب ارتقاء عقلانیت جمعی شود. 

فرض کنید عده ای از مردم از نهادهای حکومتی خسته شده اند و تظلم و دادخواهی خود را به نمازجمعه بیاورند و مطالبه کنند، آیا مسئول پیگیری مطالبات مردم کیست؟ امام جمعه که منصوب شده حاکم است، مسئولیت ندارد؟ 

امامان جمعه تحصیل کرده های حوزه های علمیه هستند اما حوزه های علمیه پی گیری مطالبات مردم را وظیفه طلبگی نمی دانند و عدالتخواهی و خدمت گذاری به مردم را تبلیغ دین نمی دانند!  حوزه های علمیه اشکالی ساختاری دارند: بجای توجه به مشکلات مردم (مانند معیشت)، صرفا آنچه دبیرخانه اصلی دیکته می کند را بازگو می کنند، البته با چاشنی تندروی! در واقع ثابت می شود حوزه های علمیه توان تولید دانش و آگاهی مرتبط با معیشت مردم و اقتصاد و مسائل روز جامعه ندارند. آنها توان یا صلاحیت تربیت مبلغ متناسب نیازهای جامعه کنونی ایران ندارند!

هنوز نمی دانیم نمازجمعه باید «نمایانگر اهتمام حاکمیت اسلامی به امور مردم» باشد یا نه؟ ویترینی که «گپ میان واقعیات جامعه و مدینه فاضله اسلام را نمایش دهد»؟ 

یا رسانه ای برای بمباران فکری و ذهنی مردم مطابق سلیقه طیفی خاص و بخشی از حاکمیت؟ تریبونی که تندروهای حاکمیت به نمایش قدرت می پردازند؟!


   1   2   3      >



بازدید امروز: 9 ، بازدید دیروز: 76 ، کل بازدیدها: 169285
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ