سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایان هفته وحدت

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/10/25:: 6:37 عصر

سه دهه است که از 12 تا 17 ربیع الاول به عنوان هفته وحدت معرفی می شود و چنان تبلیغ می شود که سنی و شیعه نباید متفاوت باشند و می توانند در موارد زیادی یکی باشند. صرف نظر از انگیزه های سیاسی ارائه چنین نظریه ای، این ایده جدید را به سه شیوه می توان تحلیل کرد:

تحلیل گذشته نگر حقیقت دیگری را نشان می دهد:

1. در تاریخ اندیشه اسلامی، چنین بدعتی دیده نمی شود و شیعه و سنی از نظر معرفتی یا از نظر عملکردی یکسان نبوده و تفاوت داشته اند.

2. حتی این نظریه اصلاً به عنوان جایگزین تقیه نیز مطرح نشده است نه از طرف نظریه پردازان آن و نه از مدافعان آن.

3. روایات معصومین علیه السلام نیز با روح این نظریه مخالف می باشند.

در یک تحلیل حال نگر نیز می توان این دو دسته را بسیار متفاوت دید:

1. بسیاری از سنیان شیعیان را کافر یا مشرک می نامند.

2. سنی های که در ممالک شیعه زندگی می کنند در نماز جماعت اهل تشیع حاضر نمی شوند(حتی دانشجویان سنی به طور جداگانه نماز می خوانند و به امام شیعه اقتدا نمی کنند).

3. دشمنی با شیعه یکی از افتخارات برخی از سنیان و اهل تسنن شده است نه به عنوان یک اقدام فردی یا طایفه ای بلکه به عنوان عمل کردن به فتوای علمای خودشان: (لینک 1)، (لینک 2)، (لینک 3)، (لینک 4)، (لینک 5)، (لینک 6) . . . .

4. جنایات سنی ها علیه شیعیان در زمان حاضر کم نیستند: کودک سه ساله سر بریده (لینک)، فوتبال با سرهای بریده شیعیان (لینک)، . . .

در یک تحلیل آینده نگر نیز می توان پیش بینی کرد که چنین نظریه ای محکوم به شکست بوده و در آینده، هفته وحدت را نظریه ای باطل و تاریخ گذشته خواهند نامید. این تحلیل می تواند مبتنی بر روایات یا بر اساس استدلال عقلی باشد:

1. روایات رسیده درباره قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حاکی است که ایشان در ابتدای ظهور خود مرز بین سنی و شیعه را برجسته کرده و ادامه قیام وی بر تمایز و جدایی این دو دسته خواهد بود:

         1. یکی از مهمترین روایات بیان می دارد که آن حضرت وقتی در مکه ظهور کرد به مدینه می آید و به زیارت قبر جدش رسول الله صلی الله علیه و آله می رود سپس از دو نفری که کنار ایشان دفن شده اند می پرسد و مردم آن دو را به بزرگی یاد می کنند. ولی امام زمان این همجوار بودن آن دو را زیر سؤال می برد و سپس دستور می دهد قبرهای آن دو را بشکافند و . . . (بقیه روایت به همراه سند آن بعداً اضافه می شود).

2. استدلال عقلی بعداً آورده می شود.

مطالب مرتبط:

نهم ربیع الاول (لینک)

 برائت تا کجا؟! (لینک)

 جشن میلاد پیامبر اسلام ! بخش اول (لینک)

جشن میلاد پیامبر اسلام ! بخش دوم (لینک)

فتوحات صدر اسلام بدون ولایت علی علیه السلام: ارزشمند یا بی ارزش؟ (لینک)



دیپلماسی برتر

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/10/25:: 6:0 عصر

 

دیپلماسی برتر

ایران اگر تدبیر داشته باشد می تواند ضمن گنجاندن اصول خود در سیاستی معتدل، نقش بیشتری را در منطقه و بلکه در جهان ایفا کند. کاندید شدن یکی از مقامات ایران برای دریافت جایزه صلح نوبل دور از ذهن نیست.

1. دستگاه دیپلماسی ایران باید مقامات لبنان را قانع کند تا هویت عاملان و حامیان انفجار مقابل سفارت ایران را به طور رسمی اعلام کرده و گزارشی نیز به سازمان ملل متحد ارائه دهد. شاید سفر وزیر امور خارجه ایران به بیروت در همین راستا باشد. نتیجه این اقدام، علنی شدن ماهیت تروریستی حامیان گروههای تکفیری و سلفی و جهادی سنی مذهب است.

2. اقدام فوق این فرصت را برای روسیه فراهم می کند تا مدارک موجود علیه حامیان انفجار در  روسیه را کامل کرده و آنها را به عنوان تروریست به شورای امنیت سازمان ملل معرفی نماید. سفر برخی مقامات روسیه به ایران و لبنان یا سفر مقامات ایرانی به روسیه می تواند این گزینه را تقویت کند.

3. رابطه قوی اما پشت پرده ایران و کشور عمان بازوی دیگراین دیپلماسی است. عمان عضو شورای همکاری کشورهای خلیج فارس است و می تواند مانع از حمایت این شورا از عربستان و در نتیجه مانع آرایش نیروهای واکنش سریع موسوم به سپر جزیره در مرزهای عراق با عربستان شود. شاید سفر وزیر کشور یا وزیر دفاع ایران به این کشور چنین نتیجه ای را بدست دهد.

4. امارات عربی متحده به شدت به رفع تحریمهای ایران و گشایش تبادلات اقتصادی با ایرانیان نیاز دارد اما مقامات ایران می توانند با تأخیر در گشودن روابط اقتصادی، به آنها بفهمانند که تأمین امنیت منطقه پیش شرط گسترش روابط اقتصادی با امارات است تا از حمایت آشکار و پنهان از عربستان سعودی یا همصدایی با وی در شورای همکاری خلیج دست بردارند.

5. ادامه و ارتقاء همکاری اطلاعاتی-امنیتی ایران و آمریکا در مبارزه با تروریسم به ویژه گروه القاعده و گروههای تکفیری در عراق و شام و کردستان می تواند ضمن افزایش حاشیه امنیت برای منافع آمریکا و ایران، تهدیدهای بالفعل ضد امنیت ایران را نیز کاهش دهد. جلسات مشترک مقامات نظامی ایران و آمریکا در بغداد یا در مسقط را می توان نشانه موفقیت این دیپلماسی دانست.

 


نشانه شناسی

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/10/24:: 7:0 صبح

نشانه شناسی

نشانه شناسی (semiology ) علمی است که به بررسی نشانه های وجودی و روابط آن با زبان (language) می پردازد.

در این مقاله یکی از فرمایشات امام حسین علیه السلام درباره درباره نشانه شناسی را تحلیل می کنم و به کمک روایات دیگری از معصومین علیهم السلام، فهم خود را افزایش می دهم.

آن حضرت در دعای عرفه می فرماید: تعرّفت فی کلّ شیء حتی لا أجهلک فی شیء (خودت را در هر چیزی شناساندی تا تو را در هیچ چیز غافل نشوم).

1. گستره نشانه شناسی تمام موجودات را شامل می شود (منظور ممکن الوجودها).

2. دانش نشانه شناسی زیر مجموعه دانش زبان شناسی (linguistic) نیست بلکه فراتر از آن است زیرا قبل از پیدایش زبان در میان انسانها، نشانه وجود داشت.

3. دانش نشانه شناسی دانشی وجود شناختی (ontologic) هم هست.

4. هیچ موجودی بدون نشانه ای از خدا وجود ندارد.

5. همه نشانه ها به جهتی خاص راستا دارند که راستای خداست.

حال روایات دیگری را بررسی می کنم:

1. پیامبر (ص): الغیبه بمنزله المشاهده: منتظران واقعی امام زمان (عج) چنان معرفت بالای دارند که از دنیای پنهان نیز نشانه های حضور امامشان را درک/دریافت می کنند به همین خاطر، امام زمان برای ایشان حاضر است نه غائب.

2. پیامبر (ص): افضل اعمال امتی انتظار الفرج: بهترین امری که انسان را متعالی می کند و به کمال می رساند و بندگی وی را می رساند، نشانه شناسی امام نهان است آنچنان که امام برایش پیدا باشد، در همه امور و در همه کائنات.

3. امام سجاد (ع): انتظار الفرج من اعظم الفرج: برترین مرتبه دانش نشانه شناسی؛ شناختن نشانه های امام نهان است آنچنان که امام برایش پیدا باشد زیرا «نادانی را می زداید» و «نهان را پیدا می نماید» و «گمراهی را راهنمایی می کند». همه اینها بزرگترین پیروزی انسان به شمار می آید.



فلسفه دین

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/10/23:: 11:22 صبح

فلسفه دین

می خواهم با تحلیل فرازی از فرمایشات امام حسین علیه السلام، چرایی دین و فلسفه آن را استخراج کنم.

در روز عاشورا حضرت خطاب به لشکریان فرمود: ان لم تکن دینٌ لکونوا احراراً فی دنیاکم (اگر دین ندارید، لااقل در دنیای خودتان آزادمرد باشید).

مطالب زیر را می توان از این فراز برداشت کرد:

1. حضرت می خواست انسانیت را (در مقابل حیوانیت) ارتقا و توسعه دهد و به راه کمال در آورد. گفتنی است فقط انسانها و حیوانها «نفسانیت» دارند و جنیان و ملائک فاقد آنند.

2. حرّیت (آزادمردی) در مقابل بندگی نفس است و نه در برابر بندگی خدا.

3. بندگی نفس انسان را از حیوان نیز پایینتر می برد. قرآن می فرماید: ثم رددناه الی اسفل السافلین

4. این سفارش حضرت نوع هدایت امام است برای امت، پس حرّیت باید بتواند اثری فراتر از دنیا داشته باشد.

5. یک مصداق عینی برای چنین آزادمردی محقق شد: وقتی که حضرت در لحظات آخر عمر حرّ بالای سرش آمد، فرمود: انت حرّ کما سمتکَ امک (تو آزادمردی همانطور که مادرت تو چنین نامی نهاد). در حالی که وی تا غروب تاسوعا بی دین بود ولی حریت او را نجات داد.

 

پس به طور کلی، فلسفه دین ایمان به غیر دنیاست (برزخ، آخرت، خداوند، غیب، و و و)


دنیا زدگی فقیهان !؟ ویراست دوم

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 92/10/23:: 1:0 صبح

دنیا زدگی فقیهان !؟

1. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

الفقهاء أُمناء الرُسُل ما لم یدخلوا فی الدنیا. قیل: یا رسول اللّه فما دخولهم فی الدنیا؟ قال: اتّباع السلطان. فاذا فعلوا ذلک فاحذروهم علی دینکم[1]

-            فقیهان، امینان پیامبرانند، تا هنگامی که در دنیا داخل نگردند.

-           ای رسول خدا! منظور از داخل شدن آنان در دنیا چیست؟

-           پیروی از مسئولان نظام و حاکمان. پس هنگامی که چنین کردند، از آنان نسبت به دین خویش برحذر باشید.

2. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

العلماء أحبّاء اللّه،

ما أمروا بالمعروف ونهوا عن المنکر و لم یمیلوا فی الدنیا و لم یختلفوا أبواب السلاطین،

فاذا رأیتهم مالوا الی الدنیا وأختلفوا أبواب السلاطین،

فلاتحملوا عنهم العلم ولاتصلوا خلفهم ولاتعودوا أمراضهم ولاتشیعوا جنائزهم،

فانهم آفة الدین وفساد الإسلام یفسدون الدین کما یفسد الخلّ العسل[2]

-           عالمان، دوستان خدایند،

-           مادام که: امر به معروف و نهی از منکر کنند و به دنیا دل نبندند و به دربار مسئولان نظام آمد و شد نکنند.

-           پس هرگاه، آنان را دیدید که به دنیا روی آورده اند و به نزد مسئولان نظام و حاکمان رفت وآمد دارند،

-           دیگر، از آنان دانش فرا نگیرید و پشت سر آنان نماز نگذارید، به عیادت آنان نروید و جنازه های آنان را تشییع نکنید.

-           زیرا آنان، آفت دین و مایه تباهی اسلامند. آنان دین خدا را تباه می سازند مانند سرکه عسل را فاسد می کنند.

پانوشت:

کمی تأمل کنید. آیا امروزه چنین تکلیفی پیدا کرده اید؟

کمی تأمل کنید. آیا امروزه مصادیقی از این فرمایش پیامبر (ص) را می یابید؟


[1]الخراجیات، فاضل قطیفی /23، انتشارات اسلامی، قم.

[2]الحیاة، حکیمی، ج2/296، دفتر نشر فرهنگ.


نظرات خوانندگان

بانو: خیلی جالبه! خیلی خیلی!! خب وقتی نظام، نظام حاکم جور نباشد و نظام فقیهان باشد که دیگر این سخن بی معنی است! واقعا خیلی...! خب پس استغفرالله خود پیامبر و یا ائمه هم نباید حاکم دینی می‌شدن دیگه!!
پاسخ: سلام. ممنون از حضور و نظرتان.
آیا متوجه هستید که این روایت از خود پیامبر است! پس این روایت مربوط به پیامبر یا ائمه نیست!
کمی دقت کنید متوجه می شوید هدفم از این نوشتار تلنگری بر مسئولان بوده نه زیر سؤال بردن پیاده کردن دین. بعلاوه در فضای وحیانی (کلام معصومین) علمای دین به نوعی نمایندگان پیامبران هستند برای تثبیت دین نه ابزاری متعالی برای ارتقاء حکومتهای انسانی!به طور مثال، در اصول فقه شیعه اعتباری به اصل مصلحت داده نمی شود زیرا به شدت مورد نهی معصومین قرار گرفته است پس کنار گذاشتن یکی از شرایع اسلام به خاطر مصالح سیاسی مجاز نیست. این مسأله یکی از مصادیق تبعیت علمای دین از حاکمان است.
بانو: سلام مجدد! من متوجه نمی‌شم منظورتونو! رک و روراست! منظورتونن الان دقیقا کی هست؟
خب وقتی مسئولی مثل رهبر نظام اسلامی، قدم در جای قدم پیامبر و ائمه می‌گذارد، خب ... فکر می کنم خوب منظورتان را نفهمیده ام و بحث الکی شده. احتمالا منظورتون اگه شفاف روشن بشه، بحثی هم نباشه، اگه سوئ برداشت کردم، معذرت می‌خوام و منتظر شفاف سازی شما هستم. به هر حال ممنون.
پاسخ: سلام.
1. از شعرهایم در جزیره علم می توان فهمید که شیعه ام یا سنی!
2. برچسب زدن بر افراد و تعیین مصداق کردن درست نیست، چه کوچک باشد چه بزرگ!
3. یک اشتباه بسیار استراتژیک کردید در بیان استفتاء درباره استفاده از روشهای جلوگیری از بارداری. وقتی مرجع تقلید این روشها را فقط در وسایل مربوط به اعضاء تناسلی بداند، باید خانه نشین شود و مطالعه کند تا آبروریزی نشود (یا اصلاً از فکر فتوا دادن خارج شود). اما وقتی لوله بستن مردان یا زنان باعث عقیمی دائمی می شود که به صراحت در اسلام ممنوع شده و حتی دیه کامل یک انسان را به دنبال دارد، تصویب قانون کنترل موالید در مجلس و سپس در شورای نگهبان و سپس اجرا توسط وزارت بهداشت در مملکتی که مدعی اجرای شریعت اسلام است، این شک را پیش می آورد که چندان هم براساس دین اسلام عمل نمی شود: همه این نهادها در این خلاف شرع دخیل بوده اند حتی این که رهبری اعلام کردند که از خدا طلب عفو می کنند به خاطر این شائبه بوده که شاید می توانستند بر این نهادها تأثیر بگذارند. البته نمی توان به این راحتی مسئولیتهای ایشان یا دیگر مراجع را تحلیل کرد و البته در حد من هم نیست.
گفتنی است که تحلیل رویه مقام معظم رهبری از دو نگاه می تواند باشد:
1) به عنوان شخصیتی سیاسی (رهبر سیاسی حکومت ایران)
2) به عنوان شخصیتی دینی (مصدر فتوای دینی شیعه). فارغ از این مباحث، می توان به راحتی عملکردهای دیگر نهادهای مرتبط با برنامه کنترل موالید را تحلیل و نقد کرد. نقد نقادانه آسیبها و ضعفها را معلوم می کند و این برای کسی که بخواهد درس عبرت بگیرد ضروری است اما برای کسی که می خواهد قدرت بگیرد نیشدار خواهد بود.

محمد: سلام یه سوال، این یعنی عالم هیچ وقت نباید حکومت رو بدست بگیره؟  

پاسخ: سلام . ممنون از حضور و پرسش.

امیرالمؤمنین می فرمایند: «دنیا مانند مردار است . . . » پس به قدر نمردن و زنده ماندن باید از آن استفاده کرد. یعنی آسیبهای دنیازدگی فقیهان و عالمان دین بسیار زیاد است و باید تقوای ایشان برای ایمن شدن از این آسیبها بسیار بالا باشد زیرا تأیید، همراهی، سکوت، و . . که عالم دینی نسبت به فرمانهای حکومتی سلاطین انجام شود، به پای دین محاسبه شده و دین مردم تغییر می یابد. به همین خاطر، اثری که یک اشتباه کوچک از عالم دینی برجای می گذارد می تواند تا روز قیامت باقی بماند و در روایت هست که گناه همه کسانی که به خاطر چنین اشتباه یا بدعتی در دین منحرف شوند بر گردن آن عالم نیز هست.
البته در توقیع شریف امام زمان درباره جواز تقلید از علمای دین در زمان غیبت شرایط سختی مطرح شده است (کلام اهل بیت را به خوبی بشناسد، در فهم دین و احکام آن استاد باشد، هوای نفس خود را نگهدارد، مخالف هوای نفسش باشد، مطیع امر مولایش باشد) و در طول تاریخ غیبت داشته ایم علمایی را که به خاطر تقوایشان از افتاء و مرجع تقلید شدن کناره گرفتند. اگر پیروی از علمای دین به گفته معصومین مجاز شده است پس آسیب شناسی این علماء نیز بر حسب گفته معصومین لازم است. این طور نیست؟

<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 88 ، بازدید دیروز: 97 ، کل بازدیدها: 406452
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ