می خواند و می خواهدت!

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/2/8:: 7:42 عصر

در شگفتم از آیات قرآن؛ برخی چنان انسان را می ترساند گویا تنهای تنها شده ای و برخی چنان امید می دهد که گویا عزیز و خواستنی هستی!

1)        آیه زیر آب پاکی بر دست همه می ریزد آن چنان که نزدیک است ناامید شویم:

الفرقان : 77   قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ

پیامبر [به همه] بگو: اگر دعاهایتان نبود، پروردگارتان به شما هیچ اعتنایی نمی کرد.

-         شرط توجه پروردگار به ما، میزان دعاها و درخواستهایمان از خداست.

-         روایات نیز به گونه ای دیگر توصیف کرده اند: دعا مغز بندگی است (الدعا مُخّ العباده).

-         به عبارتی دیگر، دعا کردن نشانه بندگی است، کسی که دعا به پیشگاه الهی نکند، بنده نیست پس مورد خطاب خدا نیست.

-         خطاب آیه همگان را شامل می شود: بندگان خدا، مؤمنان، مشرکان، ملحدان.

-         این آیه کسی را با لفظ «عبادی» یا «آمنوا» مخاطب قرار نداده بلکه خطاب با ضمیر «کُم» می باشد(یعنی کسی از مردم نبوده که بنده یا مؤمن واقعی باشد)!

2)      در آیه زیر، خدا تخفیف داده و علاوه بر توجه به بندگان، نشانی خود را نیز به دعاکنندگان یادآور می شود:

البقرة : 186   وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ

و هنگامی که بندگان من از تو درباره من می پرسند، [پس بگو] راستی راستی من [به آنها] نزدیکم، درخواست دعا کنندگان را آن وقتی که مرا بخوانند، اجابت می کنم، پس از من اجابت دعایتان را بطلبید و به من ایمان آورید شاید که رشد نمایید.

-         مخاطب بندگان هستند یعنی مشرکان و ملحدان از شمول این آیه خارجند.

-         فاعل اجابت دعای بندگان خداست

-         گرچه در ظاهر این آیه هیچ شرطی برای اجابت نیامده اما لیاقت اجابت داشتن یکی از مقدمات اجابت است.

-         به این شرط که فقط خدا را بخوانند و کسی را شریک قرار ندهند زیرا اگر بنده ای در ضمن دعا از خدا، به عیر خدا نیز امید داشته باشد، دعایش بی ثمر می شود (و البته این نحوه دعا بوی شرک می دهد). آیه و لو اشرکت لیحبطنّ عملک و روایات زیادی دلیل این ادعا هستند که حکایت دارند که خدا بهترین شریک است زیرا از سهم خودش در می گذرد و بنده را به شریک خدا وامی گذارد.

-         «دعا کردن» و «پیگیری تا به اجابت رسیدن» و «ایمان آوردن به خدا» مهمترین شرط درک این قُرب می باشند.

3)      آیه زیر کار بر همگان سخت گرفته است:

التحریم : 8   یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى‏ رَبُّکُمْ أَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ

ای کسانی که ایمان آورده اید، به سوی خدا توبه کنید توبه ای نصوح، نزدیک است که پروردگارتان از لغزشهایتان درگذرد

-         خدا ایمان آورندگان [و نه مؤمنان] را مخاطب قرار داده است پس وعده های این آیه به کسانی که ایمان نیاورده اند و مشرکان و ملحدان نمی رسد.

-         توبه کردن سخت تر از دعا کردن است.

-         توبه نصوح بسیار سخت است: باید هر آنچه از نافرمانی خدا حاصل شده پاک شود: مال غیر برگردانده شود، گوشت و پوست (بافت) روییده از حرام آب شود، . .  

-         خدا وعده ای بر پذیرش توبه نداده بلکه این احتمال هست که بر شما ترحم کند و زشتی هایتان را بپوشاند!

-         پوشاندن زشتی ها برای ایمان آورندگان است نه برای بندگان یا عموم مردم [که در آیه قبل خواسته بود به وی ایمان آورند].

-         البته دریچه ای از امید باز کرده و خودش را با وصف «ربّکم» توصیف کرده زیرا قرین به رأفت و مهربانی است (نسبت به «الله»)

4)      در آیه از سوره دعوتی همگانی است برای ناامید نشدن:

الزمر : 53   قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ

ای بندگانی که اسراف کرده اید در ضرر زدن به نفس خودتان، از رحمت خدا ناامید نشوید، همانا خدا گناهان را یکجا می بخشد، راستی راستی که او بسیار بخشنده و [به طور خاص] مهربان است.

-         خطاب به بندگان است یعنی همه را شامل می شود [به جز مشرکان و ملحدان]

5)      آیه  زیر بسیار مهم و راهگشا و امید بخش است:

النساء : 64   وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحیماً

و اگر کسانی که بر نفس خود ظلم کرده اند، نزد تو [پیامبر] بیایند و [در حضور تو] از خدا طلب بخشایش کنند و پیامبر نیز برای آنها طلب بخشایش کند، همانا، خدا را بسیار توبه پذیر و [به طور خاص] مهربان می یابند.

-         این آیه به صراحت از توانایی شفاعت پیامبر در حق بندگان در پیش خدا سخن می گوید.

-         رو زدن به پیامبر و شفیع گرفتن وی در پیشگاه الهی، نوعی ایمان است چه اسماً مسلمان شده باشد یا مسلمان نباشد [اگر غیر مسلمان پیامبر اسلام را شفیع قرار دهد، برایش نتیجه خواهد داشت ولی چقدر؟].

-         نتیجه این نوع از دعا کردن نیز بسیار متفاوت از دیگر دعا کردن ها می باشد: در این آیه خدا نمی گوید که توبه را می پذیرد، و اصلاً اجابت به واسطه شفاعت پیامبر نیازی به اراده الهی برای پذیرش توبه ندارد زیرا از فعل «وجدوا» استفاه کرده که فاعلش خود دعاکنندگان و استغفار کنندگان می باشند، یعنی با شفیع کردن پیامبر و استغفار آنها، خودبخود توبه پذیرفته و دعا مستجاب و نتیجه حاصل شده است.

-         شرط این کار هم استغفار توسط خودشان و توسط پیامبر می باشد که این کار سهل الوصول می باشد.

-         این آیه امکان شفاعت گرفتن مکرر از پیامبر را ممکن ساخته است زیرا «توابّاً» صیغه مبالغه است یعنی بسیار توبه پذیر یکی و دو بار و چندبار نیست ! [این درگه ما درگه نومیدی نیست][صدبار اگر توبه شکستی بازآ]

 

آری، خدا می خواند و می خواهدت!

 

 

نوشته دکتر سید مهدی موحد ابطحی در دوشنبه 8 اردیبهشت 93

 


تابنده

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/2/3:: 3:38 عصر

تقدیم به آستان مقدس عصمت و طهارت

تابنده

کوکبی تابنده بر خورشید عجب خوش منظر است

یارب ایـن گیتـی منّـور از کـدامیـن اختـر است

هم کـواکـب هم بسـی انـجـُم رصـد بنمـوده ام

من ندیـدم مـاه بـدری این چنین الازهـر اسـت

هر یک از افـلاک را در بـرج وی گــردانـده انـد

ماه و خورشید و فلک چون حلقه بر انگشـتر است

آسمـانها چرخ گـردان، کهکشـانها گـوی میـدان

کهـکشـانی بیـکـران آغـوش این پیغمـبر است

گفته احمد شهر علـمم من علـی ام چون در است

بر فـراز مـن دنـی دیـدم که زهـرا کشـور است

سـوره کـوثـر چـو تنـزیـلی مجَـسّـم می شـود

از هـزاران لیـله القـدر، قـدر امشـب برتـر است

در ولایـت، گر عـلـی تنهـا امیـر و افسـر اسـت

در حمایت، همسرش تنهـایِ تنها لشـگـر است

نیکـی اندر حـق مـادر بر پسـر بس واجـب است 

آفرین دختـی کاو پدر را دختـر و هم مـادر است

 

بحر  رمل مثمّمن محذوف

(فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن)

سروده: دکتر سید مهدی موحد ابطحی (غلام)

وقتی این شعر را منتشر کردم (در پاویون بیمارستان)، استراحت کردم و چند لحظه یا یک دقیقه خوابم برد. خوابدیدم در حرم امیرالمؤمنین علیه السلام جشنی برپاست و من دارم با بستنی از حضار پذیرایی می کنم که . . . . سپس با صدای بلندگوی بیمارستان که اعلام کرد وقت ملاقات تمام شده، بیدار شدم (چهارشنبه 3/2/93)


درباره مهدی موحد ابطحی

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/1/31:: 12:19 صبح


About Mahdi MovahedAbtahi

His published resume: in linkedin

About his father: link in Farsi Wikipedia

 

 

بخشهایی از وصیت پدر نویسنده: 

1. منشور دین در یک وصیت

 


نقدی بر سیاستهای کلی سلامت

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/1/28:: 7:0 صبح

مفهوم حوزه سلامت همان مفهوم نظام سلامت را نمی رساند . سیاستگذاری در حوزه سلامت با سیاستگذاری برای حوزه سلامت الزاماٌ یکسان نیستند. سلامت را نمی توان همان بهداشت ترجمه کرد.

سلامت منحصر به درمان نیست. تقلیل حق سلامت به خدمات سلامتی درست نیست. پزشکان تنها متولیان سلامت نیستند. و . و . و . و . و

در فروردین 93؛ ابلاغ سیاستهای کلی سلامت خبر اول رسانه های ایران شد. من نیز کنجکاو شدم و جزئیات آن را مطالعه کردم و از سر دلسوزی و دوستی چنین نوشتم:

1.     سیاستهای ابلاغ شده سلامت به سران قوای سه گانه و شورای تشخیص مصلحت نظام حاوی نکات مثبت و البته ابهامات متعددی می باشد.

2.     ابهامات فوق الذکر بیشتر مبنایی و فلسفی هستند که نیاز به آشنایی با فلسفه پرشکی و سلامت است تا درک واقعی و یکسان از واقعیتی به نام سلامت بدست آید.

3.     مشخص نشده که منظور از نظام سلامت چیست و چه بخشها و اجزایی دارد. گفتنی است تصمیم گیران و مجریان نظام سلامت در ایران متعددند، گاهی متنافرند، و شاید غیر قابل جمع باشند و نمی توان (همانطور که در بند 1-7 ابلاغیه آمده) تولیت نظام سلامت را به سادگی بر عهده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دانست.

4.     با این ابلاغیه نمی توان نهادهای درگیر سلامت را یکجا جمع کردزیرا نهادهای زیادی جزو نظام سلامت هستند که تأمین اعتبار منابع مالی و انسانی، سیاستگذاریها و تصمیم گیریهای آنها مستقل از وزارت بهداشت و درمان است:

a.      بهزیستی و همه تشکیلاتی که از آن مجوز می گیرند (مراکز ترک اعتیاد، خانه سالمندان، . .)

b.     خیریه های مردمی که از استانداری ها مجوز فعالیت می گیرند (بیمارستانهای خیریه، درمانگاههای وابسته به خیریه های مذهبی، . . )

c.      دانشگاه آزاد (بیمارستانهای طرف قرارد داد آن، دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی آن، . . .)

d.     کمیته امداد، هلال احمر، وزارت رفاه، سازمان تأمین اجتماعی، سازمانها و مؤسسات بیمه گر (خدمات درمانی، بیمه های خصوصی، . .)

5.     ساختار فعلی نظام سلامت کشور با نیازهای واقعی آن تفاوت زیادی دارد:

a.      وزارت بهداشت و درمان رکن سیاستگذاری نیست.

b.     ارکان اجرایی این نظام فقط دانشگاههای علوم پزشکی نیستند.

c.      وزارت بهداشت و درمان نقش حاکمیتی بر این نهادهای سهیم در نظام سلامت ندارد.

6.     فهم مشترک بین سیاستگذاران، تصمیم گیرندگان، و مجریان نظام سلامت ضروری است، مقدمه آن؛ ایجاد زبان مشترک است که نیازمند زیربنای فکری درست و توسعه یافته ای بین آنهاست که به سختی می توان آن را یافت!

7.     سلامت به عنوان مجموعه ای از خدمات دانسته شده(بند 1 ابلاغیه) که یک اشتباه زیربنایی (فلسفی) است زیرا سلامت یک حق است نه یک کالا یا خدمت (که قابل خرید و فروش باشد). حق را نمی توان فروخت یا خرید ولی کالا یا خدمت را می توان خرید یا فروخت. چنین نگاهی به سلامت نوعی تقلیل گرایی است که ریشه در مبانی نظری و فلسفی افراد دارد و افراد درگیر حوزه سلامت مبانی فلسفی بسیار متفاوتی دارند.

8.     نگاه سطح پایین به سلامت (ارائه خدمت به جای ایفای حق سلامتی) چنین القاء می کند که ارائه خدمات منت گذاری است که نظام بر دوش دریافت کنندگان خدمات سلامتی می گذارد (و نه ادای حق که نظام باید پاسخگو باشد).

9.     مدیریت نگرش ها باید در سطوح مختلف انجام شود که جای آن خالی است:

a.      حاکمیت و سیاستگذاری

b.     مسئولان اجرایی نظام

c.      ارائه دهندگان خدمات

d.     دریافت کنندگان خدمات

10.تحقق رویکرد جامع (همه جانبه) به سلامتتفاوت ساختاری (بنیادهای معرفتی و فلسفی) با رویکردهای غیر جامعدارد. برای ارائه چنین نظامی نیاز به نگرشی جامع (و نه جزء نگر)، مراقبت محور (و نه صرفاٌ پزشکی محور/پزشکی شدهجامعه محور (و نه سازمان محور مانند بیمارستان و ..)، و  مردمی تر برای سهیم کردن بیشتر بیمار و خانواده اش در مسئولیت (و نه صرفاً اعضای تیم مراقبت و درمان) دارد. چنین نگرشی مستلزم معرفت شناسی خاصی است که پزشکیِ متخصص محور، سازمان محور، و درمان محور فاقد آن است. تربیت چنین افرادی نیازمند آموزش به ویژه در فلسفه پزشکی است.

11.ابلاغ سیاستهای کلی نظام توسط رهبری نشان از نقطه ضعف عمده در تصمیم گیری کلان مسئولان نظام است، اگرچه ممکن است عده زیادی آن را تمجید کنند. با کمی تأمل و دقت این اتهام تقویت می شود که نهادها و مراجع تصمیم سازی در ایران منحصر به رهبری است پس نهادها و مراجع تخصصی و حرفه ای در هر حوزه (مانند سلامت) یا وجود نداشته اند یا کارشان را انجام نداده اند یا نادرست کار کرده اند. در دو حالت اخیر، کمبود ظرفیت تصمیم سازی کلان و پرهزینه بودن تصمیم گیری کلان نتیجه می شود که همدیگر را تشدید می کنند (یک چرخه منفی در مملکت داری ایران وجود دارد). در واقع، این ابلاغیه به دوش کشیدن رسالتی است که دیگران می بایست انجام می دادند و به علت اجرا نشدن، رهبری خود متکفل آن شده است. آیا نهادها و مراجع تصمیم گیریهای کلان در سلامت از کوتاهی در انجام مسئولیتشان خجالت می کشند؟

12.ابلاغ سیاستهای کلی نظام نوعی نادیده گرفتن اسناد بالادستی نظام می باشد یا لااقل نشان از ناکارآمدی یا غیرواقعی بودن آنها دارد:

a.      در افق چشم انداز بیست ساله ایران (1404) منظور نشده بود.

b.     در برنامه چهارم یا پنجم توسعه اشاره ای به چنین سیاستهایی نکره اند.

c.      در نقشه جامع سلامت نیز تمامی این سیاستها یافت نمی شوند.

13.با تدوین برنامه ای کلان، باید سازوکار نظارت و ارزیابی حین و پس از اجرا نیز مشخص شود تا هرچه زودتر معایب و نواقص تصمیم سازی و تصمیم گیری کلان استخراج و اصلاح گردند. در اسناد فوق الذکر ضرورت یا امکان تدوین چنین سیاستهای کلی توسط رهبری پیش بینی نشده است.

این ابلاغیه موارد مثبتی نیز دارد:

-         این که بالاترین سطح نظام ایران سیاستهای کلی سلامت را ابلاغ می کند، حکایت از تغییر رویکرد حاکمیتی و سیاستگذاری به نظام سلامت می باشد: یعنی رهبری خودش را (و نه فقط قوه مجریه یا وزارت بهداشت و درمان) مسئول ایفای حق سلامت (health right) دانسته است.

 

نسخه دوم: 28 فروردین 93

تکمیل این مقاله ادامه دارد.

این مقاله به تحلیل شخص یا شخصیت نمی پردازد اما ایشان از مشاوران متعدد بهره می گیرند و این انتظار منطقی است که اطلاعات و مشاوره های دریافتی چنان بی عیب و نقص باشند که پس از ابلاغ، نتوان ابهاماتی را بر آنها وارد کرد.


[1] لینک به پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

 امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: رفیقُک من یُعیبُک: رفیق تو کسی است که ایرادت را به تو می گوید.

Holistic approach

در رویکرد جامع به سلامت، انسان به عنوان یک کل در نظر گرفته می شود که سلامت وی از ابعاد مختلف (جسمی، روانی، روحی، معنوی، اجتماعی) قابل دستیابی است که در آن، فقط به بیماری جسم پرداخته نمی شود، فقط بیماری روانپزشکی بیمار درمان نمی شود، عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت انسان نیز توچه می شوند، و به نیازهای معنوی افراد جامعه توجه می شود.

Medicalized


این مطلب را در تلگرام مطالعه کنید.


مدفن دختر پیامبر

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 93/1/27:: 6:31 عصر

آیا امام زمان (عج) قبر مادرش را آشکار می کند؟

در مداحی ها و روضه خوانی ها بسیار شنیده ایم که امام زمان می آید و قبر مخفی مادرش فاطمه اطهر را آشکار می کند، حتی در اشعار و مرثیه خوانی ها نیز آرزو می شود که او چنین کاری انجام دهد.

آیا ایشان چنین کاری خواهد کرد؟

علتی که حضرت زهرا را مجبور کرد تا قبرش را مخفی بدارد چه بود؟ و آیا همین علت در زمان ظهور امام زمان باقی است یا مرتفع می شود؟

در روایات آمده که آن حضرت چون به مدینه آید، بر یک نفر حد جاری می کند زیرا وی تهمتی بر یکی از همسران پیامبر زد [1]و ولی پیامبر بنا به مصالحی آن را اجرا نکرد و هیچ مدرکی نیز بر بخشودگی او توسط پیامبر نیز وجود ندارد. د ر روایات شیعه آمده که آن حضرت عایشه را زنده کرده و حد قذف (نسبت دادن زنا به کسی) را بر وی جاری می کند. حد قذف؛ سنگسار کردن اتهام زننده می باشد[2].

مفخی ماندن قبر تنها دختر آخرین رسول الهی حکمتهایی داشته است:

1.     سند مظلومیت پیامبر و ائمه و محبین آنها می باشد.

2.     سند اذیت نمودن پیامبر است که خدا به اذیت کنندگان عذاب وعده کرده است (به استناد آیه إنّ الذین یؤذون الله و رسوله . . . . .. عذابٌ ألیم)

3.     سند ادا نکردن مردم اجر و مزد رسالت پیامبر است (به استناد آیه قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی)



[1]وقتی ماریه همسر پیامبر باردار شد و سپس ابراهیم را بدنیا آورد، عایشه دختر ابوبکر شایعه کرد که این فرزند از نسب پیامبر نیست بلکه از از نسب مردی است که در باغ وی کار می کرد. پیامبر نیز حضرت علی را بر رد یا اثبات این ادعا فرستاد اما معلوم شد آن مرد خواجه (عنین) بوده و آلت مردانگی ندارد. پیامبر بر عایشه غضب کرد و خدا آیاتی را در نکوهش عایشه و همدستش حفضه (دختر عمر بن الخطاب) نازل کرد که وعده عذاب بر آنها داده بود.

[2]کسانی که مایل باشند، اجرای حد قذف توسط امام زمان بر عایشه را شاهد و ناظر باشند، می توانند هر روز دعای عهد بخوانند تا ان شاء الله با ظهور ایشان از برزخ به دنیا رجعت کرده و در خدمت آن حضرت باشند.


<   <<   11   12   13   14   15   >>   >



بازدید امروز: 25 ، بازدید دیروز: 48 ، کل بازدیدها: 429675
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ