سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دینداری ملوکانه

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 94/4/6:: 12:0 صبح

 

«الناس علی دین ملوکهم»[1]

مردم دین/آیین حاکمان خود را دارند.

«الناس بأمرائهم أشبهه من آبائهم»[2]

مردم [از نظر دینداری] به حاکمان خود بیشتر شبیهند تا به پدرانشان.

-          اگر دیدید که رباخواری [نزول، سود بانکی، کارمزد وام، . . ] در مردم زیاد شده، چه حلال بدانند چه حرام، چه مسخره نمایند چه انکار،

از حاکمانشان یاد گرفته اند،

[شاید مدعیانی در حوزه های علمیه و مفتیانی خود شیفته فتوا به جواز کلاه شرعی نیز داده باشند]

-         اگر دیدید رشوه می گیرند برای تسهیل و راه اندازی کارها در ادارات و دادگاهها و دادسراها . و ،

بدانید مسئولان حکومتی آن را مرتکب شده اند!

ممکن است اسمش را بگذارند کارت هدیه، پاداش، حق مدیریتی، شیرینی، کرامت، همیاری، . .

-         اگر میزان بهره وری در ایران کم است،

نگاه کنید به مسئولان رده بالا که چقدر حقوق و امتیاز و . . برای کارهای انجام داده یا نداده می گیرند!

 

 

مطالب مرتبط:

 تلازم ملت و حاکمیت

دنیا زدگی فقیهان

 انتشار اولین ویرایش: 2 اردیبهشت 93

[1]بحارالانوار، ج 102، ص 7، موسسه الوفاء، بیروت، 1404ق؛ الاربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة، ج 2، ص 21، مکتبة هاشمی، تبریز، 1381ق. تحف العقول، ص 207

[2]بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏75 ؛ ص46


فساد فراگیر

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 94/3/27:: 10:33 صبح

فساد فراگیر

هر دم از ایران خبری می رسد، خبر از اختلاس/پول شویی/رشوه و و و .!

6 میلیارد تومان آقای «ش. ج»! 3 هزار میلیارد تومان آقایان «ب. ز + ؟. ؟+ »! بدهی 35 میلیارد دلاری در زمان وزارت «ر. ق» در وزارت نفت! 

رباخواری دیگر قدیمی و رایج شده و کسی از آن حرفی نمی زند!

گویا هر گوشه ای از ایران چنین شده است!

نه زمین، نه هوا، نه فضا، نه شهر، نه روستا، نه بیابان، نه کوه و نه دشت، نه دره و نه جنگل، نه رود و نه دریا، . . . هیچ جایی از ایران از این فساد در امان نمانده!

ریشه یابی این فساد و آسیب شناسی جامعه و حکومت ایران نیاز به تحقیقات مفصلی دارد اما می توان به سادگی شواهدی از عوامل مؤثر بر فراگیرشدن فساد را جستجو کرد:

روایتی را از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از کتاب شریف تحف العقول عن آل الرسول نقل می کنم:

«قال رسول الله: صنفان من امتی اذا صلحا صلحت امتی و اذا فسدا فسدت امتی قیل یا رسول الله و من هم؟ قال الفقهاء و الامراء»(تحف العقول، ص 50 ح 125)

-          دو گروه از امت من هستند که اگر درستکار شوند، امتم نیز درستکار می شوند و اگر فاسد شدند، امتم نیز فاسد می شوند.

-         کیستند آنها؟

-         فقهاء و امراء.

 تحلیل:

1.       فقهاء به اندیشمندان و عالمان دین اسلام گفته می شود که تلاش می کنند دین را بفهمند و به مردم بفهمانند.

2.       امراء بر حاکمان بالادست و فرودست گفته می شود اعم از رهبران و امیران، رئیس جمهورها، رؤسای قوا، فرماندهان نظامی، استانداران، فرمانداران، مدیران کلان، مدیران میانی، و بسیاری دیگر. در واقع، امراء کسانی هستند که دستورشان در جامعه مطاع و پذیرفته فرض شده و در موقع صدور حکم/امر/فرمان/بیانیه/اعلامیه/اطلاعیه/ و و و،  خود را موظف به پاسخ دادن پرسشهای آشکار و نهان مردم یا آوردن دلیلی محکم نمی دانند.

3.       در جامعه ای که دین در ارکان کلان سیاسی و مملکت داری مشارکت داشته یا دین از سیاست جدا نباشد، این همراهی و این ملازمت آشکارتر است.

4.       این روایت نظریه اسلام در جامعه شناسی را روشن می نماید:«دو گروه هستند که بیشترین تأثیر را بر همه افراد آن جامعه دارند» که با مضمون روایتی دیگر از معصومین علیهم السلام تقویت می شود: «الناس بأمرائهم أشبه من آبائهم»«مردم به امراء خودشان شبیه ترند تا به پدرانشان». یقیناً منظور شباهت ژنتیکی نیست بلکه شباهت در رفتار و کردار و پندار است که تحت تأثیر محیط و تربیت و پرورش خانوادگی و اجتماعی می باشند.

5.       در مورد ایران می توان چند فرضیه مطرح کرد:

a.       این نظریه که «دین ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست» می تواند در پیدایش این ملازمت فسادانگیز دخالت داشته باشد. البته ادعای صدور این جمله از مرحوم مدرس چندان مستند تاریخی ندارد.

b.       نظریه «ولایت فقیه» که توسط رهبران انقلاب اسلامی ایران تئوریزه شده بود، در سال 1357 عملیاتی شد و توسعه و تغییر در این نظریه در سالهای 1358 و 1368 شتاب یافت.

c.       «حکومتی شدن حوزه های علمیه» در ایران ممکن است بتواند این ملازمت فسادانگیز را توجیه و تفسیر کند. مفهوم «آخوند درباری» در دولت ستمشاهی پهلوی در جامعه ایران به کار گرفته شد که پس از انقلاب به مفهوم «آخوند دولتی» تغییر یافت.

d.       فرضیه هایی دیگری نیز ممکن است مطرح شوند: «انباشت قدرت»، «مصونیت»، «آقازادگی/یقه سفیدی/»، «رانت خواری/ویژه خواری»، . . 

 

تذکر: نویسنده در اثبات یا رد فرضیه های فوق ناتوان است.

انتشار در جزیره علم در تاریخ 27/3/94


پرسشسهای نقادانه 1

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 94/3/9:: 5:51 عصر

 Critical Questions 1

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: اصل 47: مالکیت شخصی که از راه مشروع باشد، محترم است. ضوابط آن را قانون معین می کند.

1.       آیا «محترم» بودن مالکیت با «محفوظ» بودن آن متفاوت است؟

2.      آیا قانون صلاحیت دارد که مالکیت انسان را معین کند؟

3.      صلاحیت قانون برای تعیین مالکیت از کجا حاصل شده است؟

4.      رابطه شرع و قانون در تعیین مالکیت چگونه است؟

5.      آیا مشروعیت داشتن مالکیت مافوق قانونی بودن آن هست یا نه؟

6.      آیا کسب مال یا هر نوع بهره و منفعتی که از راه نامشروع (حرام) باشد، موجب مالکیت می شود؟

7.      آیا مالکیت نامشروع می تواند قانونی باشد؟

8.      آیا مردم ایران مالکیت مشروع خود را مصون و محفوظ از تعرض مردم یا نظام حاکمیت می دانند؟

9.      آیا امکان دارد مالکیتی مشروع باشد اما توسط قانون رد شود؟

10.  آیا می شود مالکیتی مشروع باشد اما حکومت نسبت به محفوظ ماندن آن متعهد نباشد؟

 

انتشار در جزیره علم در تاریخ 9/3/94 توسط دکتر سیدمهدی موحدابطحی


بخریم بنزین بسوزانیم بنزن!

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 94/3/8:: 3:18 عصر

1.         در زمان فردی که پدیده ای در تاریخ سیاسی ایران محسوب می شد، دستور استخراج بنزین از پتروشیمی صادر شد.

2.        به دستور وزیر نفت سابق مازوت به جای گاز در نیروگاهها سوزانده می شود.

3.        انتشار اطلاعاتی از این آلودگی و همچنین آمار افزایش سرطان( مخصوصا کودکان) ممنوع است.

4.        نیروگاه شازند اراک روزانه هفت میلیون لیتر مازوت (به جای گاز) می سوزاند که این مازوت در پالایشگاه شازند و در نزدیکی این نیروگاه تولید و به جز اینجا امکان صادرات و یا مصرف در جای دیگر را ندارد.

5.        نماینده مردم اردکان در مجلس نهم:

a.       بیشترین علت آلودگی بعد از خودروهای بی‌کیفیت، متوجه دولت و صنایع دولتی مانند پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌هاست.

b.       بنزن موجود در بنزین تولید داخل تا ده سال آینده یک نسل از کودکان کشور را به سرطان مبتلا می‌کند، چرا به مردم گفته نمی‌شود که عامل اصلی بروز سرطان کودکان در کشور آلودگی هوا است؟!

6.        میزان مجاز بنزن در هر لیتر فقط 0,5 درصد است این درحالی است که برای تولید بنزین از محصولات پتروشیمی از حدود 1 درصد بنزن شروع کردند که جواب نداد و به ناچار درصد بنزن افزایش یافت تا 50درصد یعنی دقیقا 100برابر حد مجاز!

7.        مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:

a.       مونه‌هایی از بنزین تولید داخل به منظور بررسی به یک مرکز پژوهشی در کشور آلمان فرستادیم و مشخص شد که ترکیبات سرطان‌زای بنزین‌های داخلی 3 برابر استاندارد است.

b.       عدد اکتان بنزین معمولی فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد: عدد اکتان بنزین‌های معمولی و سوپر تولید داخل به ترتیب 83 و 95 است در صورتی که استاندارد جهانی حداقل 95 است.

c.       میزان ترکیبات آروماتیک (بنزن، تولوئن و زایلین) که سرطان‌زا و بسیار خطرناکند، در بنزین داخلی بسیار بالاست. بر اساس استاندارد یورو 4 باید زیر یک درصد باشند اما در بنزین‌های داخلی دو تا سه درصد است.

d.      میزان گوگرد و سایر ناخالصی‌های موجود در بنزین بسیار بالا و3?5 برابر میزان استاندارد است: در بنزین‌های داخلی حدود 180 ppm(50 قسمت در یک میلیون) که بر اساس استاندارد یورو 4، باید زیر 50 ppm  باشند.

8.        جلیل سالاری (معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران) در سال 91: روزانه 18 میلیون لیتر گازوییل و 9 میلیون لیتر بنزین مطابق با استاندارد‌های اروپا در کشور تولید می‌شود. [یعنی کمتر از 20 درصد بنزین مصرفی و کمتر از 15 درصد گازوئیل مصرفی کشور. یعنی بیش از 80 درصد بنزین و بیش از 85 درصد گازوئیل کشور آلوده کننده، غیر استاندارد و سرطانزاست]

9.        حسن بیگی؛ مدیرعامل پتروشیمی جم (یکی از مجتمع‌های تولیدکننده بنزین) فرافکنی می کند: ما تنها خوراک تولید بنزین را به پالایشگاه‌ها تحویل می‌دهیم و پتروشیمی‌ها مسوول تحویل بنزین به خودروها نیستند.مواد اولیه تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی پس از تحویل در پالایشگاه‌ها تبدیل به بنزین می‌شوند. بنابراین تولیدکنندگان بنزین باید به این موضوع پاسخ بدهند.

 

شما چه فکر می کنید؟ چه کار می کنید؟

 

نوشته های مرتبط

سرطانزایی بنزین و گازوئیل



جاهلیت مدرن

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 94/2/26:: 5:34 عصر

مدتها پیش درباره جاهلیت مدرن نوشتم و نوشتم و اعتنایی نشد تا این که رهبر عالی ایران و دیگر مقامات رسمی دیدگاه مرا پذیرفتند و اعتراف کردند.

مقاله قبلی من با عنوان جاهلیت مدرن را بخوانید.

افسوس و صد افسوس از این بصیرت که خریدار ندارد

یا مست مقامند یا خسته و خفته که بازار ندارد

انتشار در جزیره علم در تاریخ 26/2/94 توسط دکتر سید مهدی موحدابطحی


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >



بازدید امروز: 79 ، بازدید دیروز: 11 ، کل بازدیدها: 424748
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ