سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در محضر استاد

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 94/1/16:: 2:55 عصر

در محضر استاد مجموعه ای است مستند درباره مرحوم آیه الله العظمی سید محمد علی موحد ابطحی (رحمه الله علیه) که به تدریج در حال تدوین و نگارش می باشد. در این صفحه برخی از قضایایی را می آورم که می تواند موجب بیداری و تأمل در خوانندگان شود.

رقیه باب الحسین است

 مبادا زجرها اجرها را از بین نبرد

نذر سیاه پوشی

اخلاق پیغمبری 

ادامه مطلب...

سخنگوی ایران؟!

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 94/1/8:: 2:36 عصر

مواضع انقلابی رسمی که توسط رهبران عالی ایران اعلام می گردد، در سالهای اخیر تغییرات فاحشی داشته اند ولی این مواضع از مسیرهای دیگری همچنان بدون تغییرات چشمگیر اعلام می گردد. منظورم سخنانی نیست که در داخل ایران و برای تأمین خوراک ذهنی توده مردم تولید می شود، بلکه سخنانی است که به عنوان مواضع رهبر عالی ایران یا مواضع سپاه پاسداران تلقی می شوند. بنابراین، سخنگوی انقلابی خارج از ایران نیز داریم.

1. مهمترین آنها موضع گیری دبیر کل حزب الله لبنان است. سید حسن نصرالله در سالهای اخیر سخنانی را بیان می کند که بازتابی از نگفته های انقلابی ایران است. دلایل و شواهد زیادی هست که می توانند این وابستگی را نشان دهند.

حسن نصر الله

2. آیا دبیر کل جنبش انصارالله یمن نیز سخنگوی دیگری برای اعلام مواضع انقلابی ایران است؟

 

عبدالملک الحوثی

 

3. محسن رضایی:

شواهد و مستندات زیادی هست که وی به عنوان تریبون علنی و  رسمی اما مخفی برای مواضع سپاه پاسداران ایران یا مواضع انقلابی مسئولان حاکم ایران عمل کرده است (اگرچه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد):

- نامه ای با خطاب «برادر عزیزم محمد الضیف فرماندهی گردانهای قسام» و با امضای «فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» نوشته شده در تاریخ 18 رمضان 1435 و منتشر شده در تاریخ دوم مرداد 1393 !

- نامه ای با خطاب «دبیرکل جنبش انقلابی حزب الله لبنان برادر گرانقدر و مجاهد، جناب آقای سید حسن نصرالله» و با امضای «برادرتان» منتشر شده در تاریخ بیست و سوم مرداد 1393 !

- نامه ای با خطاب «برادر عبدالملک الحوثی، رهبر عالیقدر یمن» و با امضای «فرمانده سابق سپاه پاسداران» منتشر شده در تاریخ هشتم فروردین 1394 !

یقیناً ایشان با چراغ سبز و توصیه و دستور مسئولان کشوری و لشگری و رهبری به نگارش دست زده است.

سخنگوی ایران

انتشار در جزیره علم در تاریخ 8 فروردین 94 توسط دکتر سیدمهدی موحدابطحی


خودسوزی تکفیری-سلفی

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 94/1/6:: 8:11 عصر

عربستان با حمله به یمن سه اشتباه راهبردی مرتکب شد:

1.    نگاهی همه جانبه به واقعیات پیچیده منطقه خاورمیانه و جهان ندارد.

وقایع کنونی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و قفقاز و آسیای غربی (مانند القاعده و داعش) و حتی اروپا و آمریکا (جنبشهای 99 درصدی) و تا حدودی شرق آسیا (یارگیری داعش از اتباع فیلیپین و مالزی و سرکوب نژادی هندوها علیه مسلمانان تایلند) بیانگر در هم تنیدگی خاصی است که الزاماً محدود به مناطق جغرافیایی از پیش تعریف شده (مانند خاورمیانه، شمال آفریقا، . . .) نمی باشند.

نگاهی عمیقتر مشخص می کند که اولاً این جنبشها مردمی و توده ای هستند، دوماً اغلب این جنبشها محوری مذهبی دارند. خاستگاه مردمی این جنبشها ریشه در تبعیض و بی عدالتی (و به عبارت بهتر، تفاوت فاحش طبقاتی) و جهل و نادانی (و به عبارت بهتر، عدم شناخت و عدم معرفت) می باشد.

با ریشه یابی خاستگاه این جنبشها، می توان ردپای حکومتهای مختلفی را پیدا کرد که با تحمیق و تخمیر توده ها و بازی با باورهای دینی و آیینی مردم، می کوشند حکومت خویش را استوار کرده یا به درازا بکشانند. برای پرهیز از چنین اشتباه راهبردی، باید پژوهشی در آینده جهان و جامعه و تمدن انسانی داشته باشیم.

2.    اهدافی کوتاه مدت را دنبال می کند که عمق استراتژیک ندارند.

بی توجهی به فرآیند مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 و نتایج احتمالی آن مهمترین اشتباه راهبردی است که عربستان در این مقطع کنونی مرتکب شد:

عربستان در آذرماه 93 توانست با دیداری کوتاه در هواپیمای وزیر خارجه آمریکا در ژنو، روند پایانی این مذاکرات را به بن بست بکشاند. از نگاه بسیاری از آگاهان، این اقدام تلاشی بود برای خریدن فرصت پیش بینی و فرصت سازی برای امتیازهایی که عربستان می توانست از توافق هسته ایران و 5+1 بدست آورد. هم اکنون که روند این مذاکرات رو به پیشرفت است و هنگام امتیاز گیری یا امتیاز سازی می باشد، انتظار می رفت بازیگران منطقه ای (مانند عربستان، ترکیه، کشورهای خلیج فارس، مصر و . . ) با دوراندیشی و درایت، فرصتهای بیشتری را برای امتیاز گیری و موج سواری از پیامدهای مثبت این توافق ایجاد کنند. درگیر شدن عربستان و کشورهای منطقه در جنگ با یمن این فرصت را سوزاند و آنها را کوچک و کوچکتر کرده است که و دیگر نمی توانند مانند گذشته در پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 مانع تراشی کنند یا امتیاز بخواهند، کشورهای سنی نیز همینطور.

آمریکا می خواست سهم خواهان منطقه ای از توافق هسته ای ایران و 5+1 را کم کند یا هزینه اعطای امتیاز به آنها را از جیب خودشان پرداخت کند:

- سه هفته پیش، عراق با کمک هزاران شبه نظامی (بیشتر شیعه طرفدار ایران و کمی سنی) و تعداد محدودی از ارتش خود به محاصره و سقوط تکریت نزدیک شد اما با فشار از سنی های عراق و کشورهای سنی منطقه ای، ادامه این عملیات متوقف شد که فرصتی فراهم کرد یا امتیازی بود که از طرف عراق به کشورهای عربی سنی داده شد (به وساطت آمریکا) و آنها خوشحال که توانستند مانع از پیشروی و نفوذ ایران در عراق شوند. این که العبادی در روز حمله عربستان به یمن، دستور آغاز عملیات آزاد سازی تکریت را مجددا اعلام کرد، نشان از همین بده بستان است که وی به فراست دریافته و می خواهد در دعوای عربستان و ایران و آمریکا در زمین یمن، پیروزی در زمین عراق را کلید بزند.

- اما عربستان در دام پهن شده آمریکا گرفتار شد و به یمن حمله کرد.

- در عوض آمریکا می تواند از ایران امتیاز بیشتری برای کمک به یمن داشته باشد.

- این بازی برای آمریکا یک تیر  و سه نشان بود: تسویه حساب امتیازدهی و امتیازگیری با کشورهای سنی منطقه در توافق هسته ای، مدیون کردن عراق، تحت فشار قرار دادن ایران به طور غیر مستقیم.

عربستان با حمله به یمن (با هدف تضعیف شیعیان به ویژه در یمن)، خود را هدف آینده شیعیان یمنی و غیر یمنی (قطیف و احساء عربستان و حتی شیعیان کشورهای همسایه) قرار داد:

- حمله به مکه و مدینه که داعش پیش از این قصد کرده بود، دست یافتنی تر شد زیرا عربستان با درگیر شدن در جنگ با یمن، تضعیف شده و کنترل 800 کیلومتر مرز شمالی خود با اردن و عراق را از دست خواهد داد، اتفاقی که داعش را تشویق می کند شبانه صحرای مرزی عراق/اردن با عربستان را تا صبح در نوردند و قسمتی از شمال عربستان مانند استان الحدود الشمالیه (هم مرز با عراق که لوله اصلی صادرات نفت شرق عربستان به اردن را دارد)، الجوف، تبوک را ضمیمه امارت خود کنند و به ساحل دریای سرخ برسند و همسایه حجاز شوند. البته داعش در دوم تیر 93 گذرگاه مرزی عرعر در شمال عربستان را تصرف کردند.

- استقلال مناطق قطیف و الأحساء همان مناطق نفت خیز (با دو میلیون نفر جمعیت شیعه دوازده امامی) دور از دسترس نخواهد بود. آنها با شیعیان بحرین مشابهت فرهنگی و لهجه ای و مذهبی نیز دارند. 

- البته یمنی ها نیز چشم به مناطق شیعه نشین عربستان یعنی شهر مرزی نجران، حیزان، ابهاء و کوهستان عسیر (متصل به کوههای صعده در شمال یمن در استانهای جیزان، نجد و عسیر) و حتی حجاز (سرزمین طائف و مکه و مدینه) دوخته اند. این مناطق حاصلخیز، بیشتر شهرهای صنعتی عربستان و بنادر صدور نفت از دریای سرخ را نیز در خود دارند. بیشتر مردم آنها شیعه 4 امامی (زیدیه) یا هفت امامی (اسماعیلیه) بوده و کمتر دوازده امامی هستند. به تازگی نیز یکی از اعضاء کمیته اطلاع رسانی جنبش انصار الله یمن گفته است که «ملت یمن نقشه منطقه را تغییر خواهد داد». 

منایق شیعه نشین عربستان

آری، تجزیه عربستان با 20 میلیون جمعیت و فقط 100 هزار نفر آل سعود کلید خورد.

3.    از الگوی تکراری «حمله نظامی چند ملیتی» پیروی می کند.

ان شاء الله به زودی تکمیل می شود.

انتشار در جزیره علم در تاریخ 6/1/94 توسط دکترسیدمهدی موحدابطحی


بانکداری یهودی - ایرانی!

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 94/1/6:: 6:9 عصر

«نظام بانکی و پولی» و حتی «نظام غالب فکری» جامعه ایرانی تغییراتی پیدا کرده اند که مورد تأیید صهیونیستها و استکبار جهانی می باشد (همانهایی که در ادبیات مسئولان نظام ایران در این چند دهه به این نام نامیده شده اند). تحریمهای ظالمانه/خردکننده/ . . . برداشته نمی شوند زیرا این همه منافع مادی و پولی برای بسیاری از کشورها داشته است که نمی خواهند به راحتی از آن دست بکشند. مهم نیست مسئولان نظام  این تحریمها را چگونه توصیف می کنند، مهم آن است هر کسی چه سهمی در بروز و ادامه آنها دارد!؟ 

پس التماس کردن برای رفع تحریمها موجب اصلاح این تغییرات نمی کردد.

برای رهایی از این سیطره، توجه به نکات زیر می تواند ارزشمند باشد:

  1. روایات رسیده از معصومین علیهم السلام چنین تغییراتی را هشدار داده بودند که متأسفانه به واقعیت پیوسته اند. تحقیق در این روایات می تواند افق جدیدی را برای حل این مشکلات باز نماید.
  2. بانک مرکزی/شورای عالی اقتصاد/هیأت دولت/ ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی/ . . می تواند شاخصهایی از بانکداری را مورد توجه بیشتر قرار دهد که باعث شود بانکها مجبور به کاهش هزینه های خود شوند بدون این که آب/برق/گاز/تلفن/. . .گرانتر شوند. هدف کلی این تصمیمات، جهت دادن عملیات بانکی به «شفافیت» و «تأمین بازار سرمایه» خواهد بود.

این اقدامات تننبیهی می تواند شامل موارد زیر باشند:

1.        تشدید نظارت به صورت کمّی و کیفی:

افزایش کمّی نظارتها:

a. توسط مردم: حداقل  50 میلیون نفر (دارندگان حساب بانکی با سن قانونی)

b. توسط رسانه ها: 1) دعوت از رسانه ملی برای کارشناسی بهره وری بانکها، 2) پرداخت تسهیلات دولتی به روزنامه ها بر اساس میزان تحلیل و نقادی آن که نیازمند «علنی کردن شاخصصهای بهره وری» و «ارزشیبابی هر بانک در سایت بانک مرکزی» است. 

افزایش کیفت نظارت:

الف) نقد و تحلیل کارشناسان دانشگاهی ( در رسانه ملی، در نشریات، در همایشها، . .)

ب) کاهش بودجه همایشهای نهادهای مرتبط (دانشگاهها/مراکز تحقیقاتی/ . . .) که تأثیری/بازده ای در اصلاح نظام پولی/اعتباری/سرمایه ای ایران نداشته اند

2.        کاهش اعتبار کلی بانک:

a.      افزایش مالیات: بر اساس شاخصهایی که بهره وری را کم می کنند یا هزینه-اثربخشی را افزایش می دهند.

b.      افزایش سرمایه الزامی بانک نزد بانک مرکزی: بر اساس شاخصهای بهره وری

c.      کاهش تسهیلات ارزی: بر اساس شاخصهای بهره وری

d.      کاهش جوایز ارزی صادرکنندگان: بر اساس شاخصهای بهره وری

e.       مقایسه بانکها بر اساس این شاخصها

3.       تدوین شاخصهای جدید متناسب مقررات شرعی و حقوقی ایران

a.      درصد وامهای قرض  الحسنه

b.      میانه سود بانکی وامهای پرداختی

4.       ووووو

در زیر برخی از شاخصهای بانکداری ارائه می شود:

شاخص های بانکداری

 

شاخص های منابع انسانی

 

شاخصهای اجزاء ارزش افزوده

1

بهره وری نیروی کار(رقابت پذیری هزینه نیروی کار)

1

درصد سهم سود در ارزش افزوده

2

هزینه نیروی کار بر تعداد شاغلین

2

درصد سهم هزینه استهلاک در ارزش افزوده

3

واحد هزینه نیروی کار

3

درصد سهم جبران خدمات در ارزش افزوده

4

درصد هزینه نیروی کار در ورودی کل

4

درصد سهم هزینه تسهیلات اعتباری در ارزش افزوده

5

ارزش ستانده بر جبران خدمات کارکنان

5

درصد سهم سود در ارزش افزوده(به روش درآمد)

6

سرانه ارزش افزوده

6

درصد سهم هزینه استهلاک در ارزش افزوده(به روش درآمد)

7

ارزش ستانده کل برتعداد نیروی کار

7

درصد سهم هزینه تسهیلات اعتباری در ارزش افزوده(به روش درآمد)

8

درآمد سرانه

 

شاخص کارایی فرایند

9

بهره وری نیروی کار (رقابت پذیری هزینه نیروی کار) (به روش درآمد)

1

کارایی فرایند

10

سرانه ارزش افزوده (به روش درآمد)

2

کارایی فرایند- به روش درآمد

11

تعداد شاغلین(جزو سرفصلهای مالی)

 

شاخص های بهره وری کل عوامل

12

جبران خدمات کارکنان (جزو سرفصلهای مالی)

1

بهره وری کل عوامل (روش کندریک- به روش درآمد)

 

شاخص های اقتصادی

2

ارزش افزوده به ارزش کل داده ها

1

سود آوری

3

بهره وری کل عوامل (روش کندریک)

2

بازده مجموع داراییها

 

سرفصل های مالی

3

درصد حاشیه سود خالص

1

هزینه استهلاک دارایی ثابت

 

شاخص های بهره وری سرمایه

2

سود(زیان) پس از کسر مالیات

1

بهره وری سرمایه

3

ارزش افزوده

2

ارزش ستانده بر داراییهای ثابت

4

مصارف واسطه (مواد، خدمات و کالای خریداری شده)

3

گردش مجموع داراییها

5

هزینه استهلاک دارایی ثابت

4

بهره وری کل داراییها

6

ارزش افزوده به روش جمع

5

بهره وری داراییهای ثابت

   

6

بهره وری کل داراییها (به روش درآمد)

   

7

بهره وری سرمایه (به روش درآمد)

   

 

 

 

 

 

 



توشه ای از حجاز 1

ارسال شده توسط Mahdi Movahed-Abtahi در 94/1/5:: 1:0 صبح

چند روزی است مکه ایم در خدمت زوار ایرانی خانه خدا، قبلش دو روزی مدینه به زیارت رسول الله موفق شدیم. 

از مدتها قبل از سفر غسل کرده و نیت کردم به نیابت از امام زمان این سفر را انجام دهم. قصد کردم آنجا که رفتم غذا کم خورم یا نخورم شاید که غذای روح را بیشتر بخورم! نیت کرده ام روزه بگیرم نه این که وزن کم شود بلکه مرکب از نشخوار سبک و برای راکبش هموار شود تا راکبش سبکبار بماند.

 

پای کوبیدن بر نفس (نه پایکوبی از نفس)، پا گذاشتن در راه (نه پای از ره خلیدن)، ره ساختن به پای کوبی بر نفس، چشم بستن بر هوا و هوس، یاد کردن از دوست با هر نفس، پر کشیدن از دام قفس، دامن گرفتن از خار و خس، تلخ کردن مذاق هر مگس،  همه و همه بایسته اند و شایسته.

 

اینجا میدانی است برای ساختن نه برای تاختن، برای ساختن روح نه برای تاختن نفس، چراگاه شیطان باید خشک شود تا نفس به مدد گرسنگی و تشنگی تفتیده و رام گردد، زنجیرهای ناسوتی را از پای روح گسستن و به پرواز کروبیان/ملائک پیوستن.

از وقتی که حج گذاردن بر مردم واجب شد، مردم باید به ابراهیم برسند به خاتم الانبیاء برسند به امام زمان برسند. نه ذوق است و نه عرفان مصطلح، قرآن به صراحت در سوره حج می گوید:

و أذّن فی الناس بالحج یأتوک 

مصداق این ضمیر کیست؟ در این زمان کیست؟

هر ساله امام زمان در موسم حج حاضر می شود تا حج مؤمنان واقعی به دیدن وزیارت وی (آگاهانه یا ناآگاهانه مانند نشناختن عزیز مصر توسط برادرانش) مقبول افتد. امام باقر راست گفت که والله ما أمروا أن یطوّفوا بهذاه الاحجار بل فیأتوننا و یعرضون علینا ولایتهم و نصرنا و . . . . آری باید چنین باشد تا مصداق ضمیر خطاب در آیه تحقق یابد. 

کعبه یک سنگ نشانی که ره گم نشود

حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست

انتشار در جزیره علم در تاریخ 4/1/94 توسط دکتر سید مهدی موحد ابطحی


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >



بازدید امروز: 77 ، بازدید دیروز: 11 ، کل بازدیدها: 424746
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ